حکم بی‌سابقه دادگاه هلندی علیه کمپانی شل بدلیل تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی‌های زیست محیطی

پیروزی شکات پرونده شل
پیروزی شکات پرونده شل Copyright Peter Dejong/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Peter Dejong/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاهی در هلند به کمپانی هلندی-بریتانیایی شل هشدارداد که در صورت عدم کاهش ۴۵ درصدی تولید گازهای گلخانه ای این شرکت نفتی و گازی تا سال ۲۰۳۰ با این شرکت سخت ترین برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت.

آگهی

دادگاهی در هلند چهارشنبه حکمی بی سابقه علیه شرکت نفتی شل صادر کرد.

طی حکم دادگاه این شرکت نفتی موظف است تا بصورت گسترده و موثر تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهد در غیر این صورت با این کمپانی برخورد قانونی خواهد شد.

شل یکی از مهم ترین شرکت های نفتی و گازی جهان، هلندی-بریتانیایی است.

وکلای شل بلافاصله اعلام کردند که رای دادگاه را نمی پذیرند و درخواست تجدید نظر خواهند کرد. البته این شرکت اعلام کرد که فشار به سرمایه گذاران برای فاصله گرفتن از سوخت های فسیلی و افزایش سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر را افزایش خواهد داد.

قاضی دادگاه، لاریسا آلوین، از کمپانی شل خواست تا میزان تولید گازهای گلخانه ای تولیدی این شرکت تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش پیداکند.

در اوایل سال جاری میلادی کمپانی شل اعلام کرد برنامه ای بلند مدت برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در دستور کار دارد. از جمله کاهش ۶ درصدی تولید گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۲۳، کاهش ۲۰ درصدی تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۴۵ درصدی تا ۲۰۳۵.

با این حال قاضی دادگاه تشخیص داد که شل در عمل به تعهدات خود بدرستی عمل نمی کند. وی گفت: « سیاست مبارزه با تغییرات اقلیمی شل ملموس نبوده و پر از اما و اگر است.»

حکم دادگاه باعث شد تا شاخص کمپانی شل در تالار بورس لندن با کاهش قابل توجهی روبرو شود.

دادخواست اولیه دادگاه با شکایت هفت گروه فعال محیط زیستی از جمله «گرین پیس» تنظیم شد. این اولین بار است که سازمان های مردم نهاد موفق می شوند با جمع آوری امضا از شهروندان پای یک شرکت بزرگ نفتی را به دادگاه بکشانند. ۱۷ هزار شهروند هلندی با امضای بیانیه ای خواستار دادگاهی شدن کمپانی شل به جهت تولید روزافزون گازهای گلخانه ای شدند.

کارشناسان می گویند هیچ تردیدی وجود ندارد که برگزاری این دادگاه پیشرفت قابل توجه در دعاوی جهانی علیه آلوده کنندگان بزرگ آب و هوا خواهد بود و می تواند در دادگاه های سراسر جهان طنین انداز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشاورزان بلژیکی با تراکتورهایشان خیابانهای بروکسل را بند آوردند

خطر آلوده شده خون شهروندان منطقه‌ای در بلژیک به مواد سمی یک کارخانه آمریکایی

پنج شیوه کاهش هزینه های روزمره با «سبزکردن» خانه‌ها