ده‌ها خبرنگار فلسطینی می‌گویند که حساب‌هایشان در واتس‌اپ مسدود شده است

canva.com
canva.com Copyright Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز عربی «توسعه رسانه‌های اجتماعی» مستقر در شهر حیفا در اسرائیل می‌گوید که مسدود کردن حساب‌های کاربران سرزمین‌های فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی، اتفاق جدیدی نیست.

آگهی

ده‌ها خبرنگار فلسطینی می‌گویند که پس از جنگ اسرائیل و گروههای اسلامگرای غزه در ماه جاری، حسابهایشان در پیامرسان واتس‌اپ مسدود شده است.

اندکی پس از اجرای آتش‌بس در ساعت ۲ بامداد جمعه ۲۱ ماه مه (به وقت محلی) و پایان یافتن ۱۱ روز درگیری مرگبار میان نیروهای اسرائیلی و گرو‌های اسلامگرا در غزه، دو خبرنگار حاضر در دفتر خبرگزاری فرانسه در شهر غزه، پیامی را به زبان عربی از سوی پیامرسان واتس‌اپ دریافت کردند که به آنها اطلاع می‌داد حساب‌هایشان مسدود شده است.

خبرنگاران دیگری نیز از بیت‌المقدس و سرزمین‌های اشغالی همچنین در داخل غزه اعلام کردند که حساب‌هایشان در این پیامرسان مسدود شده است.

همچنین یکی از کارکنان شبکه قطری الجزیره که در غزه و بیت‌المقدس فعال بود گفت که حساب‌های او و همکارانش در واتس‌اپ پس از شکایت از این پیامرسان دوباره فعال شده است.

بنا بر گزارش سندیکای خبرنگاران فلسطینی حساب‌های کاربری «حدود ۱۰۰ خبرنگار» در غزه به همین شیوه مسدود شده است.

اگرچه حماس از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان یکی از «گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی» در لیست سیاه قرار دارد، اما خبرنگاران فعال در غزه در جریان جنگ اخیر و به عنوان بخشی ضروری از کار روزانه برای دریافت اطلاعات از هر دو سوی درگیری، بیانیه‌های حماس را از طریق واتس‌اپ دریافت می‌کردند.

مرکز عربی «توسعه رسانه‌های اجتماعی» مستقر در شهر حیفا در اسرائیل می‌گوید که مسدود کردن حساب‌های کاربران سرزمین‌های فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی، اتفاق جدیدی نیست.

این مرکز در گزارش جدید خود، اسناد مربوط به ۵۰۰ مورد نقض «حقوق دیجیتال» فلسطینیان طی روزهای ۶ تا ۱۹ ماه مه را آورده و اعلام کرده است که در این مدت «حساب‌ها یا محتوای آنها حذف شده، هشتگ‌ها پنهان شده، امکان فعالیت کاربران محدود شده و محتواهای بایگانی حذف شده است».

به گفته این مرکز حدود ۵۰ درصد از نقض این دست حقوق دیجیتال در اینستاگرم، ۳۵ درصد در فیسبوک، ۱۱ درصد در توییتر و ۱ درصد در تیک تاک مشاهده شده است و این شرکت‌ها «در بیشتر مواقع هیچ توضیحی دربارۀ حذف یا تعلیق این حساب‌ها به كاربران نداده‌اند».

گاه نیز در توضیح این کار، دلایلی همچون «انتشار سخنان نفرت انگیز و نقض استانداردهای جامعه» مطرح شده است.

رسانه‌های اجتماعی ابزاری مهم برای فلسطینیان محسوب می‌شوند و بسیاری از آنها معتقدند که رسانه‌های سنتی به اندازه کافی واقعیت بحران در این منطقه را منعکس نمی‌کنند.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید در جریان جنگ ۱۱ روزه اخیر میان اسرائیل و گروه‌های مسلح غزه، ۲۵۳ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک کشته و بیش از ۱۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

در آن سوی درگیری نیز موشک‌های پرتاب شده از غزه و حملات دیگر گروه‌های اسلامی باعث کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شده ۳۵۷ نفر در اسرائیل شده است. در میان کشته شدگان این نبرد، یک کودک و یک نوجوان عرب‌-اسرائیلی همچنین یک سرباز اسرائیلی، یک شهروند هند و دو تایلندی نیز دیده می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت بایدن با قرارداد فروش ۷۳۵ میلیون دلار تجهیزات نظامی به اسرائیل موافقت کرد

حمله اسرائیل به دفتر آسوشیتدپرس؛ درخواست انجام تحقیقات مستقل و احتمال وقوع «جنایت جنگی»

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند