چوپان چینی شش شرکت‌کننده دوی فوق‌ ماراتن کوهستانی را از مرگ نجات داد

چوپان چینی که جان شش دونده حادثه دیده در یک مسابقه فوق‌ماراتن را نجات داد
چوپان چینی که جان شش دونده حادثه دیده در یک مسابقه فوق‌ماراتن را نجات داد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژو در نهایت سه مرد و سه زن دونده را از مرگ نجات داد اما در مصاحبه با خبرنگاران، خود را یک «فرد عادی» نامید که کاری «خیلی معمولی» انجام داده است.

آگهی

اقدام یک چوپان جوان چینی که جان شش تن از حادثه‌دیدگان یک مسابقه فوق‌ ماراتن کوهستانی در شمال غرب این را نجات داد توجه رسانه‌های محلی و بین المللی را به خود جلب کرده است.

ژو کمینگ می‌گوید هنگام بروز حادثه مشغول چراندن گوسفند‌های خود در منطقه‌ای واقع در استان گانسو بود که ناگهان طوفان و تگرگ در گرفت و دمای هوا به شدت افت کرد.

تغییر ناگهانی شرایط جوی در همان حوالی شرکت کنندگان در یک مسابقه دو استقامت کوهستانی به طول ۱۰۰ کیلومتر را دچار حادثه کرد.

این چوپان جوان تصمیم گرفت به غاری پناه ببرد که در آن غذا، البسه گرم و لوازم مورد نیاز برای مواقع اضطراری ذخیره شده بود اما ناگهان در مسیر با یک دونده‌ آسیب دیده روبرو شد.

ژو کمینگ به رسانه‌های دولتی چین می‌گوید که دونده‌ را تا درون غار همراهی کرده،‌ دست و پایش را ماساژ داده و برایش آتش روشن کرده تا هم گرم شود و هم لباس‌هایش‌ خشک شود.

چهار دونده دیگر که در وضعیت وخیمی قرار داشتند نیز به غار پناه برده و چوپان را در جریان وضعیت مشابه تعدادی دیگر از دوندگان قرار دادند که بیرون از غار گرفتار شده و برخی از آنها حتی از هوش رفته بودند.

چوپان جوان سپس به بیرون غار می‌رود و با گشتن در اطراف یک دونده دیگر را در حالت مصدومیت پیدا می‌کند و جان او را نجات می‌دهد.

ژانگ شیائوتائ، یکی از نجات یافتگان می‌گوید زندگی خود را مدیون این چوپان جوان است زیرا در صورت نرسیدن کمک از جانب وی همچنان بی‌هوش یا بدون جان در منطقه کوهستانی افتاده بود.

بنا به گزارش رسانه‌های محلی، ژو در نهایت سه مرد و سه زن دونده را از مرگ نجات داد اما در مصاحبه با خبرنگاران خود را یک «فرد عادی» نامید که کاری «خیلی معمولی» انجام داده است.

وی در ادامه یادآور شد که عده‌ای دیگری از حادثه‌دیدگان بودند که وی نتوانسته نجاتشان دهد. ژو در این خصوص گفت که دو مرد دونده دیگر بودند که بی‌‌جان در گوشه‌ای افتاده بودند و وی متاسفانه نمی‌توانسته کاری برای آنها انجام دهد.

این مسابقه جنجالی به دلیل بی توجهی برگزار کنندگان به هشدار‌های مربوط به تغییرات جوی خشم و انتقاد‌های زیادی را در چین به همراه داشته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که اداره هوشناسی استان گانسو روز جمعه یک روز پیش از شروع مسابقه نسبت به بارش رگبارهای شدید، تگرگ، وزش باد شدید و ناگهانی و رعد و برق در ارتفاعات این منطقه هشدار داده بود.

این مسابقه فوق‌ ماراتن کوهستانی پس از آنکه دوندگان ده‌ها کیلومتر از مسافت طی شده را پیموده بودند به دلیل طوفان و تگرگ شدید و افت شدید دما متوقف شد. برگزارکنندگان و نیروهای امدادی عملیات یافتن مفقودان و حادثه‌دیدگان را آغاز کردند.

از ۱۷۲ دونده شرکت کننده در مسابقه دوی استقامت کوهستانی ۲۱ نفر جان باختند که علت مرگ اغلب آنها سرمازدگی عنوان شده است.

دوندگان این مسابقه فوق ماراتن حرکت خود را از پارک ملی منطقه جینگ‌تای در استان گانسو آغاز کرده بودند اما پس از طی ۳۰ کیلومتر از مسافت تعیین شده دچار حادثه شدند.

مرگ شماری از شرکت‌کنندگان در این مسابقه خشم عمومی را در رسانه‌های اجتماعی چین برانگیخت و انگشت اتهام را به سوی مسئولان شهر بایین نشانه رفت که به گفته منتقدان برای برگزاری این رویداد ورزشی برنامه‌ریزی درستی انجام نداده بودند.

مسئولان شهر «بایین» در استان گانسو که قربانیان زیادی در این حادثه دادند روز یکشنبه در جریان یک کنفرانس خبری عذرخواهی کردند و خود را مقصر و مستحق سرزنش دانستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگترین کوه یخ جهان از قطب جنوب جدا شد

هفته سیاه کوهنوردان؛ امدادگران جسد الکس گلدفرب را در راه صعود به برودپیک پیدا کردند

ویدئو؛ چین همچنان تحت تأثیر باران‌های سیل‌ آسا