نخستین ملاقات نمایندگان آمریکا و روسیه در دوران بایدن؛ دو طرف بر لزوم همکاری تاکید کردند

ملاقات وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ایسلند
ملاقات وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ایسلند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه احتمالا ماه ژوئن در کشوری ثالث برگزار می‌شود، اگرچه تاریخ و مکان این ملاقات هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.

آگهی

وزیران خارجه ایالات متحده و روسیه روز چهارشنبه برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری جو بایدن در ریکیاویک، پایتخت ایسلند با یکدیگر ملاقات کردند.

این دیدار که زمینه ساز ملاقات سران دو کشور در آینده‌ نزدیک خواهد بود در حالی برگزار شد که روابط میان واشنگتن و مسکو طی ماه‌های گذشته به دلیل اختلافات موجود پرتنش بوده است.

با این حال اغلب خبرگزاری‌ها در گزارش خود از این ملاقات تاکید کرده‌اند که نمایندگان دو کشور چهارشنبه شب دیداری «مودبانه» و دوستانه را پشت سر گذاشتند و برغم اختلافات بر لزوم همکاری در کلیه زمینه‌ها تاکید کرده‌اند.

بلینکن: روسیه تهاجمی عمل کند، پاسخ می‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار تاکید کرد: «ما به دنبال یک رابطه قابل پیش‌بینی و پایدار با روسیه هستیم و فکر می‌کنیم که این مسئله برای مردم هر دو کشور و نیز برای جهان خوب است.»

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این دیدار ضمن اشاره به اختلافات دو کشور گفت: «وقتی که این اختلافات به وجود می آید، همانطور که رئیس جمهور بایدن نیز با رئیس جمهور پوتین در میان گذاشته، اگر روسیه علیه ما، شرکا و متحدانمان تهاجمی عمل کند، ما پاسخ خواهیم داد.»

وی سپس تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هم در گفتار و هم در عمل نشان داده است که پاسخگویی به «اقدامات تهاجمی روسیه» نه برای تشدید اختلافات یا جستجوی یک مناقشه، بلکه صرفا برای دفاع از منافع آمریکا صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا در این دیدار بار دیگر نگرانی عمیق کشورش نسبت به تحرکات روسیه در شرق اوکراین و نزدیک مرز این کشور را به همتای روس خود یادآوری کرد.

آنتونی بلینکن در جریان این ملاقات که دو ساعت به طول انجامید همچنین علاوه بر بحران اوکراین و تحرکات روسیه در قطب شمال، ضمن طرح اختلافات دیگر میان واشنگتن و مسکو، از جانب کشورش نسبت به وضعیت سلامت جسمانی الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه و نیز آنچه «سرکوب سازما‌ن‌ها و نهاد‌های نزدیک به اپوزیسیون» خوانده شده، ابراز نگرانی کرد.

لاوروف گفتگو با بلینکن را سازنده توصیف کرد

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پایان گفتگوهای انجام شده با همتای آمریکایی خود در ایسلند، این ملاقات را در کل سازنده توصیف کرد.

أقای لاوروف در ادامه تصریح کرد: «روسیه و ایالات متحده آمریکا ضرورت پایان دادن به جو ناسالم شکل گرفته در روابط میان واشنگتن و مسکو طی سال‌های گذشته را به خوبی درک می‌کنند.»

وی همچنین تاکید کرد که به طور خاص (در خلال گفتگو) دریافته است که «آمریکایی‌ها هم مانند مقامات روسیه از اقدام متقابل دو کشور در اخراج دیپلمات‌ها که به صورت مکرر طی سال‌های اخیر روی داده راضی نیستند.»

وزیر امور خارجه روسیه سپس ضمن اشاره به دیگر مشکلات موجود میان کشور گفت: «ما در ارزیابی وضعیت و شرایط بین المللی و نیز در خصوص رویکردهای مرتبط با وظایفی که برای عادی‌سازی روابط باید مد نظر قرار گیرد، اختلافات جدی داریم.»

سرگئی لاوروف در عین حال افزود که کشورش برای بحث و گفتگو با آمریکا در خصوص همه مسائل بدون استثنا آمادگی کامل دارد اما به گفته وی این گفتگوها بایست «صاقانه،‌ بر اساس احترام متقابل و منطبق با واقعیت‌ها باشد.»

یک مقام ارشد آمریکایی نیز این نشست را «شروعی خوب» و «بدون جدال» توصیف کرد و یادآور شد که ملاقات دیپلمات‌های روس و آمریکایی به هر دو طرف اجازه داد تا بسیاری از موضوعات را که می‌تواند محور ملاقات و گفتگوی قریب الوقوع روسای جمهوری دو کشور شود، مطرح کنند.

به گفته مسکو و واشنگتن، نشست میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین احتمالا ماه ژوئن در کشوری ثالث برگزار می‌شود، اگرچه تاریخ و مکان این ملاقات هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوزپ بورل در پارلمان اروپا: به تاکتیک‌های رعب‌آور روسیه پاسخ می‌دهیم

ارتش روسیه عقب‌نشینی از اطراف مرز اوکراین را آغاز کرد

اروپا و آمریکا نسبت به احتمال مرگ ناوالنی در زندان به روسیه هشدار دادند