آمریکا هکرهای «مستقر در روسیه» را به ایجاد اختلال در خطوط نفتی خود متهم کرد

شرکت کلونیال پایپلاین
شرکت کلونیال پایپلاین Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس فدرال آمریکا نیز پیش از این با انتشار بیانیه‌ای ضمن متهم کردن این شبکه تبهکاری موسوم به «دارکساید» گفته بود: «گروه دارکساید مسئول به خطر انداختن شبکه‌های خط لوله کلونیال پایپلاین است.»

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه یک گروه تبهکار مستقر در روسیه را به حمله رایانه‌ای و ایجاد اختلال در شبکه خطوط یکی از بزرگترین اپراتورهای انتقال سوخت آمریکا متهم کرد.

پلیس فدرال آمریکا نیز پیش از این با انتشار بیانیه‌ای ضمن متهم کردن این شبکه تبهکاری موسوم به «دارکساید» گفته بود: «گروه دارکساید مسئول به خطر انداختن شبکه‌ خطوط لوله کلونیال پایپلاین است.»

بایدن كه به طور مرتب از تحولات در این زمینه اطلاعات دریافت می‌کند، اعلام كرد: «تا این زمان سرویس‌های اطلاعاتی ما هیچ سندی مبنی بر دخالت روسیه در این ماجرا ندارند»، اما با این حال افزود: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عاملان این حمله و خود باج‌افزار در روسیه مستقر هستند و بنابراین آنها (مقامات روسیه) تا حدودی در این حمله مسئولیت دارند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

باج‌افزار، نرم‌افزری است که از سوراخ‌های امنیتی برای رمزگذاری سامانه‌های رایانه‌ای سوء استفاده کرده و برای رفع انسداد آنها باج می‌خواهد.

شرکت کلونیال پایپلاین روز جمعه ۷ مه هدف یک حمله سایبری قرار گرفت و مجبور شد تمام فعالیت‌های خود را متوقف کند. این شرکت روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی حمله سایبری مجبور به خارج کردن بخشی از سامانه از مدار شده و به همین منظور کل عملیات انتقال سوخت را برای مدتی متوقف کرده است. این حادثه همچنین باعث شد تا بخشی از سامانه رایانه‌ای کلونیال پایپلاین آسیب ببیند.

کلونیال پایپلاین بنزین و گازوئیل را از پالایشگاه‌های تگزاس در جنوب به منطقه نیویورک در شمال شرق منتقل می‌کند و بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله دارد.

این شرکت به تدریج فعالیت خود را برقرار کرده و قرار است در پایان هفته جاری به طور کامل کار عادی خود را از سر بگیرد.

دارکساید چیست؟

گروه دارکساید که سال گذشته ظهور کرد در حملات باج‌افزاری علیه شرکت‌های متوسط ​​و بزرگ تخصص دارد و ادعا می‌کند که از راه دریافت پول قربانیان برای باز کردن قفل سیستم‌ آنها، تاکنون اگر نه میلیون‌ها، بلکه صدها هزار دلار به دست آورده است.

این گروه داده‌های محرمانه قربانیان خود را به ویژه در کشورهای غربی ربوده و تهدید می‌کند که اگر پول ندهند، آن داده‌ها را علنی می‌کند.

اعضای دارکساید ادعا می‌کنند که هیچ گونه انگیزه سیاسی نداشته و پیوند دولتی نیز ندارند. آنها در متنی که دارک‌نت آن را آنلاین کرده گفته‌اند: «ما غیرسیاسی هستیم» و «نیازی نیست که با دولت خاصی پیوند داشته باشیم»، «هدف ما پول درآوردن است نه ایجاد مشکل برای جامعه».

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

اما بسیاری از کارشناسان دارکساید را مظنون به همدستی با روسیه می‌دانند. دیمیتری آلپروویچ، کارشناس امنیت رایانه در آخر هفته در توییتر خود نوشت: «ما معتقدیم که دولت روسیه این شبکه را می‌گرداند (و شاید حمایت می‌کند).»

یک کارشناس دیگر امنیت سایبری به نام برت کالوو نیز به شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت باج‌افزار دارکساید در رایانه‌هایی که به طور پیش فرض روی سامانه‌هایشان روسی یا سایر زبان های اروپای شرقی را دارند کار نمی‌کند.

الیزابت شروود راندال، معاون مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر چه این حملات در درجه اول متوجه بخش خصوصی است، اما در واقع مشکلی برای امنیت ملی است. وی گفت: «این رویدادها این واقعیت را برجسته می‌کنند که زیرساخت‌های حیاتی ما اساساً توسط تأمین کنندگان بخش خصوصی اداره می‌شود.»

وی افزود: «وقتی این شرکت‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند، آنها اولین خط دفاعی ما هستند. ما به کارآیی آنها وابسته‌ایم.»

شرکت کلونیال پایپلاین که تقریباً ۴۵ درصد از سوخت مصرفی شرق ایالات متحده را انتقال می دهد برای جلوگیری از تمام شدن سوخت خودروها سطح فرآورده های نفتی موجود در شبکه خود را کنترل کرده و با دیگر شرکت‌های حمل و نقل برای تحویل این محصولات در پایانه‌ها همکاری می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین متحدان آمریکا را «شغال‌هایی» خواند که برای «خوشایند اربابشان دور ببر زوزه می‌کشند»

گام اجرائی بایدن برای محافظت بهتر از اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی؛ داده‌ها چگونه و به کجا می‌روند؟

دادستان‌های آمریکا: خبرچین اف‌بی‌آی اطلاعات دروغین درباره بایدن‌ها را از روسیه دریافت کرده بود