ارتش روسیه عقب‌نشینی از اطراف مرز اوکراین را آغاز کرد

نیروهای روس شرکت کننده در رزمایش کریمه
نیروهای روس شرکت کننده در رزمایش کریمه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای نظامی این کشور برای انجام رزمایشی سه‌هفته‌ای در شبه‌جزیره کریمه به این منطقه اعزام شده‌اند.

آگهی

منابع خبری در روسیه روز جمعه ۲۳ آوریل از آغاز عملیات عقب‌نشینی نیروهای ارتش این کشور از مناطق نزدیک به مرز اوکراین خبر دادند.

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند که واحد‌های ارتش که از چند هفته پیش در حوالی مرزهای اوکراین مستقر شده بودند عقب‌نشینی از این مناطق را آغاز کرده‌اند.

استقرار ده‌ها هزار سرباز ارتش روسیه در مناطق مشرف به مرز این کشور با اوکراین ضمن برانگیختن نگرانی‌های شدید نسبت به احتمال تهاجم گسترده ارتش به کشور همسایه، بر میزان تنش‌های موجود میان مسکو و غرب افزوده بود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل اخیرا ضمن اشاره به حضور تنش‌آفرین ارتش روسیه در اطراف مرز اوکراین، تحرکات نظامی تازه مسکو را بسیار خطرناک توصیف کرده بود.

نگرانی نسبت به بالاگرفتن تنش در مرز اوکراین همزمان با درگیری‌های پراکنده اخیر میان جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه و ارتش اوکراین در مناطق شرقی این کشور مطرح شد.

کی‌یف روز دوشنبه از کشتن شدن یک سرباز اوکراینی و زخمی شدن یک تن دیگر در جریان این درگیری‌ها خبر داد و جدایی طلبان نیز اعلام کردند که از ابتدای ماه ژانویه تاکنون بیست تن از نیروهای آنها در نبرد با ارتش اوکراین کشته شده‌اند.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای نظامی این کشور برای انجام رزمایشی سه‌هفته‌ای در شبه‌جزیره کریمه به این مناطق اعزام شده‌اند.

مسکو همچنین همزمان با برپایی این رزمایش به ایالات متحده آمریکا و ناتو نسبت به آنچه فعالیت‌های تحریک‌آمیز در دریای سیاه خوانده شد، هشدار داده بود.

مقامات کرملین از سوی دیگر ضمن رد گمانه‌زنی‌های مطرح از سوی کی‌یف مبنی بر آمادگی مسکو برای یک حمله نظامی تاکید کردند که رزمایش نظامیان روسیه در کریمه به هیچ وجه تهدیدآمیز نبوده و تنها در پاسخ به تمرین‌های ناتو در اروپا و نیز تحرکات نظامی اوکراین صورت گرفته است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه روز جمعه خود که خبرگزاری «ریا نووستی» آنرا منعکس کرد، آورده است: واحد‌ها و یگان‌های نظامی ما در حال حاضر به سمت پایانه‌های بارگیری راه‌آهن و محل استقرار هواپیماهای باری نظامی در حرکت‌اند تا به پایگاه‌های دائمی خود باز گردانده شوند.

اینترفاکس به نقل از همین منبع اعلام کرد که عقب نشینی نظامیان روسیه از کریمه یک روز پس از اتمام رزمایشی که در آن ده‌ هزار نیرو شرکت داشتند، آغاز شده است.

از سوی دیگر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که خود نیز روز پنجشنبه با حضور در کریمه تمرین‌های نظامی کشورش را از نزدیک دنبال کرد فلسفه برپایی این رزمایش غافلگیرانه را بررسی آمادگی نیروهای نظامی روسیه خواند و اعلام کرد که عقب‌نشینی ده‌ها هزار نیروی مستقر در کریمه و غرب روسیه از روز جمعه تا شنبه آینده، اول ماه مه به طول خواهد انجامید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین ملاقات نمایندگان آمریکا و روسیه در دوران بایدن؛ دو طرف بر لزوم همکاری تاکید کردند

ارتش اوکراین برای دفع حمله تانک‌ها در نزدیکی کریمه تمرین نظامی کرد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند