مشکل تامین واکسن کرونا در ونزوئلا؛ بازار سیاه و سفر به خارج برای واکسیناسیون داغ شد

پرستار ونزوئلایی درخواست واکسیناسیون علیه کووید را مطرح می‌کند
پرستار ونزوئلایی درخواست واکسیناسیون علیه کووید را مطرح می‌کند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ونزوئلا از ماه مارس تحت تاثیر موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ قرار گرفته است به طوریکه بیمارستان‌ها این کشور مملو از بیمار است. میلیون‌ها ونزوئلایی در جست‌وجوی راه حلی در کشوری هستند که دچار رکود اقتصادی است و واکسیناسیون سراسر پیشرفتی نمی‌کند.

آگهی

ونزوئلا از ماه مارس تحت تاثیر موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ قرار گرفته است به طوریکه بیمارستان‌ها این کشور مملو از بیمار است. میلیون‌ها ونزوئلایی در جست‌وجوی راه حلی در کشوری هستند که دچار رکود اقتصادی است و واکسیناسیون سراسر پیشرفتی نمی‌کند.

افراد مرفه‌تر به دنبال سفر به ایالات متحده هستند جایی که واکسن حتی برای گردشگران نیز در دسترس است. گزینه‌ای که توسط اکثریت جمعیت ۳۰ میلیونی این کشور که حداقل دستمزد در آن ماهانه ۲.۵ دلار است قابل بررسی نیست.

به گفته کارلوس آلوارادو، وزیر بهداشت ونزوئلا، این کشور تنها ۱.۴ میلیون دُز واکسن دریافت کرده است. یعنی ۷۰۰ هزار نفر می‌توانند به طور کامل واکسینه شوند که حدود ۲ درصد جمعیت کشور است.

جیم لورنزو، از سازمان غیر دولتی «مدسن یونی» می‌گوید:«هیچ برنامه‌ای برای واکسیناسیون وجود ندارد. برای داشتن برنامه باید تامین [واکسن] تضمین شود.»

دولت ونزوئلا استدلال می‌کند که تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های آمریکا با مسدود کردن دارایی خارج از کشور، مانع از تامین مالی برای تهیه واکسن شده است.

با این حال چند روز پیش نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به خود تبریک گفت که توانسته ۱۲۰ میلیون دلار را برای تامین واکسن پنج میلیون نفر از طرح کوواکس آزاد کند. از سوی دیگر خوان گوایدو، مخالف اصلی دولت اعلام کرده بود که ۱۳۰ میلیون دلار از دارایی‌های ونزوئلا را که در توقیف وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد برای تامین همین میزان واکسن آزاد کرده است.

هنوز در ونزوئلا مشخص نیست که واکسن‌های موجود چه زمانی تجویز می‌شوند و چه گروهی از جمعیت این کشور در اولویت قرار دارند. گرچه در حال حاضر برخی از دُزهای واکسن‌های موجود به طبقه فقیر جامعه که کارت‌های مخصوص دارند تزریق شده است.

آسوشیتدپرس
تزریق واکسن اسپوتنیک در یکی از بیمارستان‌های ونزوئلاآسوشیتدپرس

چه واکسن‌هایی موجود است؟

مقامات بهداشتی واکسن تولید شرکت آسترازنکا را به دلیل برخی از عوارضش ممنوع کرده‌اند. این در حالی است ۲.۴ میلیون دُز از این واکسن از طریق برنامه کوواکس اختصاص داده شده است.

تاکنون تنها واکسن روسی اسپوتنیک وی و واکسن چینی سینوواک توزیع شده است. این کشور همچنین در آزمایش‌های بالینی واکسن کوبا و یکی دیگر از واکسن‌ها روسیه شرکت می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از چندین منبع، کمبود واکسن باعث ایجاد بازار سیاه در کشوری شده است که در شرایط کمبود، به قاچاق کالا عادت کرده است.

مقامات ونزوئلایی در ماه آوریل اعلام کردند که چهار نفر را به خاطر فروش واکسن بازداشت کردند اما برخی شاهدان می‌گویند چنین اقدامی در بیمارستان‌ها جریان دارد.

من یک سفر کاری به آمریکا را برنامه‌ریزی کردم اما واکسینه شدن برای من از تجارت مهمتر بود.
خوان آریباس
یک تاجر ۳۹ ساله ونزوئلایی

طبق برخی گزارش‌ها یک دُز واکسن کرونا به قیمت ۸۰، ۳۰۰ یا حتی ۶۰۰ دلار به فروش می‌رسد. خبرگزاری فرانسه با این حال در گزارش خود نوشته است که نمی‌تواند وجود این بازار سیاه را تایید کند.

خوان آریباس یک تاجر ۳۹ ساله است که به او تزریق واکسن چینی کرونا در بازار سیاه پیشنهاد شد اما وی می‌گوید که نمی‌خواست خطر کند چراکه شرایط نگهداری واکسن مهم است.

وی ترجیح داد برای واکسینه شدن به ایالات متحده آمریکا برود: «من یک سفر کاری را برنامه‌ریزی کردم اما واکسینه شدن برای من از تجارت مهمتر بود. وقتی اولین دُز را دریافت کردم با فکر به تمام افرادی که جان خود، عزیزان و اعضای خانواده‌اشان را از دست دادند اشک ریختم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زندگی با کرونا در ونزوئلا؛ حضور در مراسم عشای ربانی از داخل خودرو

ونزوئلا تا ۲ ماه دیگر واکسیناسیون کرونا با واکسن‌های ساخت چین و روسیه را آغاز می‌کند

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید