رئیس جمهوری عراق: بیش از یکبار میزبان مذاکرات مستقیم ایران و عربستان بودیم

پرچم‌های ایران و عربستان
پرچم‌های ایران و عربستان Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز چهارشنبه پنج مه (۱۵ اردیبهشت) گفت که کشورش اخیرا بیش از یکبار میزبان مذاکرات مستقیم بین عربستان و ایران بوده است. این نخستین اعتراف عمومی از نقش بغداد به‌عنوان واسطه است.

آگهی

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز چهارشنبه پنج مه (۱۵ اردیبهشت) گفت که کشورش اخیرا بیش از یکبار میزبان مذاکرات مستقیم بین عربستان و ایران بوده است. این نخستین اعتراف عمومی از نقش بغداد به‌عنوان واسطه است.

برهم صالح در یک گفت‌وگو که از سوی اندیشکده «موسسه بیروت» تدارک دیده شده بود، افزود: «نخستین دور مذاکرات بین ریاض و تهران در اوایل ماه گذشته انجام شد.»

او مذاکرات در حال انجام میان عربستان و ایران را «مهم و قابل توجه» توصیف کرد و گفت که این گفت‌وگو‌ها بیش از یکبار انجام گرفته است.

این نخستین باری است که یک مقام عراقی مذاکرات را به طور علنی تایید کرد. با این حال زمانی که از وی سوال شد که نتیجه مذاکرات چه بوده است، صالح توضیحی نداد.

میزبانی گفت‌وگوها گام مهمی برای بغداد تلقی می‌شود که سعی داد به‌عنوان واسطه نقش داشته باشد. صالح در اینباره گفت: «برای عراق مهم است که بتواند نقشی مناسب را بین این بازیگران منطقه‌ای داشته باشد.»

هنوز ایران و عربستان به‌طور رسمی انجام این مذاکرات را تایید نکرده‌اند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که یک هیات سعودی به ریاست خالد بن علی الحمیدان، مسئول دستگاه اطلاعات عربستان در تاریخ ۹ آوریل با مقامات ایرانی در بغداد دیدار کردند. این خبرگزاری نوشت پیش بینی می‌شود که پادشاهی سعودی در این ماه مذاکرات بیشتری انجام دهد.

روابط بین تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت عربستان در ایران به پایین‌ترین سطح رسید.

گروهی از معترضان در تهران و مشهد در آن سال، پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر، به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند و وارد این دو ساختمان شدند. پس از این اتفاق عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و چند کشور عربی دیگر هم به عربستان پیوستند.

ارتباط مذاکرات با جنگ یمن

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه ریاض هم اکنون به دنبال حمایت تهران است تا از «باتلاق» در یمن که درگیر یک جنگ شش ساله است خارج شود.

شورشیان حوثی با حمایت ایران در ماه فوریه حمله جدیدی را برای تصاحب مأرب آخرین سنگر قدرت در شمال یمن آغاز کردند.

در کنار تلاش‌ها در بغداد، هفته گذشته یک هیات آمریکایی به رهبری تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن با مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در عمان دیدار کردند. در این دیدار اظهار امیدواری شد که آتش‌بس برای مهار فاجعه انسانی برقرار شود.

احمد ناجی، محقق در موسسه کارنگی به خبرگزاری فرانسه گفت:«بین مذاکرات عربستان سعودی و ایران و آنچه در مسقط اتفاق می‌افتد با توجه به تاثیر ایران بر حوثی‌ها ارتباط مستقیم وجود دارد.»

وی افزود: «همه تلاش‌ها در جهت کاهش درگیری‌ها بین سعودی‌ها و حوثی‌ها است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکره بین تهران و ریاض؛ گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور افزایش یافت

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

وزیر خارجه بریتانیا: پیامی بدون ابهام به حوثی‌ها دادیم، آماده حملات بیشتر به یمن هستیم