صالحی: در چند روز آینده بخش قابل توجهی از «خرابکاری دشمن» جبران خواهد شد

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران Copyright خبرگزاری فارس
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران یک روز پس از«خرابکاری» در تأسیسات نطنز، وعده داد که ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از «خرابکاری دشمن» جبران خواهد شد.

آگهی

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران یک روز پس از«خرابکاری» در تأسیسات نطنز، وعده داد که ظرف چند روز آینده بخش قابل توجهی از «خرابکاری دشمن» جبران خواهد شد.

آقای صالحی در ادامه با اعلام این خبر که سیستم برق اضطراری سایت روز دوشنبه راه اندازی شده است، گفت: «غنی سازی در نطنز متوقف نشده و با قوت جلو می‌رود البته برخی ماشین‌هایی که از مدار خارج شده اند باید بازنگری شوند.»

این سخنان رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از آن ایراد شد که روزنامه نیویورک ‌تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی نوشت: «ایران برای بازگشت به نقطه‌ای که پیش از خرابکاری روز یکشنبه در آن قرار داشته است، دست‌کم ۹ ماه زمان نیاز دارد.»

نیویورک‌ تایمز: حادثه نطنز نتیجه یک انفجار بزرگ بوده است

روزنامه نیویورک ‌تایمز در گزارش خود که بر اساس گفته‌های دو منبع اطلاعاتی خبر داد که حادثه‌ روز یکشنبه در نطنز که منجر به قطعی برق در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم شد، یک انفجار بزرگ بوده که سیستم برق‌رسانی این مرکز را به کلی از کار انداخته است.

البته میزان خسارت های وارده شده به تأسیسات نطنز در حال حاضر نامشخص است. ایران هنوز تصویری از این مرکز پس از خرابکاری پخش نکرده است. هنوز مشخص نیست که آیا این مرکز با حمله هوایی آسیب دیده یا یک حمله بدافزاری بوده است؟ به‌خصوص که سالن های سانتریفیوژ در این مرکز در زیر زمین قرار گرفته‌اند و ماهواره ها نیز هیچ گونه انفجار قابل مشاهده ای در این مرکز در روز شنبه یا یکشنبه ثبت نکرده اند.

ایران: تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شدند از نوع IR1 است

با این حال سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در نشستی خبری گفت: «تمامی سانتریفیوژها که از مدار خارج شده‌اند از نوع IR1 بوده و با سانتریفیوژهای جدید جایگزین می‌شوند.»

او در ادامه گفت: «آنچه در نطنز اتفاق افتاد نه می‌تواند صنعت هسته‌‌ای ایران که دانش بومی است را به عقب بیندازد و نه می‌تواند در مسیر قطعی رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران موثر باشد.»

رئیس انرژی اتمی ایران نیز با رد تأثیر خرابکاری در نطنز بر مذاکرات وین، خبر داد که شب گذشته اعتراض خود را در خصوص این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

از همین رو خبرگزاری ریانووستی به نقل از فردریک دال، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که این نهاد بین‌المللی از گزارش رسانه ها درباره نطنز باخبر است و با مقامات ایرانی در این مورد صحبت کرده است.

وزارت اطلاعات ایران: عامل خرابکاری در نطنز شناسایی شد

از سوی دیگر یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات اعلام کرد: «هویت فردی که با ایجاد اختلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده و اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.»

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز امروز، دوشنبه و در حاشیه افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی گفت که سیستم‌های امنیتی به موضوع خرابکاری در تأسیسات نطنز ورود و ردپای مسئله را روشن کرده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروسی: ایران سایت جدید هسته‌ای زیرزمینی در نطنز احداث می‌کند

سکوت رسمی تهران و تل‌آویو درباره تهاجم هوایی به ایران؛ رسانه‌های دو طرف چه گفتند؟

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟