ادامه رایزنی‌های اروپا و لیبی؛ نخست وزیر ایتالیا مهار جریان مهاجرت توسط طرابلس را ستود

نخست وزیر ایتالیا در کنار نخست وزیر لیبی
نخست وزیر ایتالیا در کنار نخست وزیر لیبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر ایتالیا با ابراز رضایت از تلاش‌های لیبی در مهار مهاجرت، خبر داد که «اتحادیه اروپا به دلایل بشر دوستانه و نه فقط ژئوپلیتیک در خصوص این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است.»

آگهی

ماریو دراگی، نخست وزیر جدید ایتالیا روز سه‌شنبه در طرابلس، تلاش‌های لیبی در مهار جریان مهاجرت به اروپا را ستود.

آقای دراگی در اولین سفر خارجی‌اش به لیبی رفت تا همچون دیگر رهبران اروپایی با دولت موقت این کشور که به تازگی انتخاب شده است، دیدار و گفتگو کند.

دولت موقت لیبی که ماه گذشته قدرت را به دست گرفته، قرار است کشوری را که نزدیک به یک دهه در اثر جنگ داخلی از هم گسیخته است، متحد کند. این دولت همچنین قرار است زمینه‌های برگزاری انتخابات سراسری در ۲۴ دسامبر را فراهم کند.

هم‌زمان با سفر رسمی نخست وزیر ایتالیا به لیبی، نخست وزیر یونان نیز روز سه‌شنبه وارد طرابلس شد تا نشان دهد که تا چه میزان برقراری ثبات در این کشور جنگ زده برای کشورهای اروپایی اهمیت دارد.

لیبی در هفته‌های گذشته و پس از انتخاب دولت موقت، شاهد حضور مقام‌های اروپایی در این شهر بوده است.

نخست وزیر ایتالیا با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در طرابلس گفت که انتخاب لیبی به عنوان اولین مقصد سفر خارجی‌اش گواه روابط مستحکم و تاریخی میان دو کشور است.

آقای دراگی به هنگام بیان این سخنان که عبدالحمید دبیبه، نخست وزیر لیبی در کنارش ایستاده بود، تأکید کرده که هدفش از این سفر، تعمیق روابط دو‌جانبه بوده است.

نخست وزیر ایتالیا با ابراز رضایت از تلاش‌های لیبی در مهار مهاجرت، خبر داد که «اتحادیه اروپا به دلایل بشر دوستانه و نه فقط ژئوپلیتیک در خصوص این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است.»

ایتالیا به عنوان عضوی از اتحادیه‌ اروپا، با موسسات محلی لیبی برای مهار موج مهاجرت همکاری کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، ده‌ها هزار نفر تلاش کرده‌اند تا خود را از سواحل لیبی و دریای مدیترانه به سواحل ایتالیا برسانند.

اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با نیروهای گارد ساحلی لیبی و دیگر گروه‌های محلی این کشور همکاری کرده است تا جلوی مهاجرت از این گذرگاه خطرناک را بگیرند.

اما گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که با اعمال سیاست‌های مهاجرت، مهاجران یا به چنگ گروه‌های مسلح می‌افتند یا در بازداشتگاه‌های کم امکانات زندانی می‌شوند.

پس از سخنان نخست وزیر ایتالیا، آقای دبیبه ابراز امیدواری کرد همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور تقویت شده و صدور ویزا برای لیبیایی‌ها آسان شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

لیبی که پس از سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دچار هرج و مرج شده بود در سال‌های گذشته توسط دو نیروی رقیب مستقر در شرق و غرب اداره می‌شد؛ نیروهایی که هریم توسط دولت های خارجی پشتیبانی می‌شدند.

پیشتر ایتالیا یکی از حامیان دولت مستقر در طرابلس بود که مورد حمایت سازمان ملل قرار داشت.

نیروهای درگیر در لیبی که پس از ماه‌ها مذاکره زیر نظر سازمان ملل، در ماه اکتبر توافق کرده بودند تا به سرعت به درگیری‌هایشان پایان دهند، در ماه فوریه سال جاری برای انتخاب یک دولت موقت به نتیجه رسیدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل از لیبی به دلیل اعمال خشونت گسترده در عملیات جمع‌آوری مهاجران انتقاد کرد

پسر معمر قذافی پس از ۷ سال از زندان آزاد شد

سازمان ملل: طرفین درگیر در لیبی به توافق آتش‌بس دائم دست یافتند