سازمان ملل از لیبی به دلیل اعمال خشونت گسترده در عملیات جمع‌آوری مهاجران انتقاد کرد

مهاجران روی یک کشتی نجات به دریای مدیترانه خیره شده‌اند
مهاجران روی یک کشتی نجات به دریای مدیترانه خیره شده‌اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که شمار مهاجران جمع آوری شده در لیبی که با عملیات گسترده و خشن نیروهای امنیتی و انتظامی این کشور همراه بوده است، از ۵ هزار نفر فراتر رفت.

آگهی

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که شمار مهاجران جمع آوری شده در لیبی که با عملیات گسترده و خشن نیروهای امنیتی و انتظامی این کشور همراه بوده است، از ۵ هزار نفر فراتر رفت.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که روز یک شنبه ۳ اکتبر منتشر شده، ۲۱۵ کودک و بیش از ۵۴۰ زن که حداقل ۳۰ نفر از آنها باردار هستند در میان مهاجران جمع آوری شده حضور دارند.

سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه عملیات جمع آوری مهاجران با خشونت همراه بوده است، خبر داد که یک مهاجر در جریان این اقدام به ضرب گلوله کشته و دست کم ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

ژرژت گاگنون، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در لیبی هم از عملیات جمع آوری مهاجران در این کشور که با آزار و اذیت مهاجران غیر مسلح در خانه‌هایشان همراه بوده است، انتقاد کرد.

به گزارش منابع خبری، عملیات گسترده جمع‌آوری مهاجران روز جمعه از شهر گرگرش در غرب لیبی، مرکز اصلی مهاجران در این کشور آغاز شد و سپس به مناطق اطراف گسترش یافت.

مقام های لیبیایی از عملیات گسترده جمع‌آوری مهاجران در این کشور به عنوان «یک عملیات امنیتی علیه مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر» نام برده‌اند.

البته وزارت کشور لیبی که مسئولیت این عملیات گسترده را برعهده داشته، هیچ اشاره‌ای به بازداشت قاچاقچیان نکرده است. این وزارتخانه همچنین به گزارش سازمان ملل که در آن به خشونت مأموران این کشور به هنگام جمع آوری مهاجران اشاره کرده، هیچ واکنشی نشان نداده است.

برخی سازمان های مردم نهاد بین‌المللی از لیبی به عنوان نقطه اصلی انتقال مهاجران فراری از جنگ و فقر در آفریقا و خاورمیانه نام می‌برند؛ مهاجرانی که تلاش می‌کنند برای زندگی بهتر به اروپا بروند.

اتحادیه اروپا: در مدیریت مهار مهاجرت از اعمال خشونت بپرهیزید

اتحادیه اروپا که به دلیل حمایت از تلاش‌های لیبی در جلوگیری از عبور مهاجران مورد انتقاد قرار گرفته، اعلام کرد که این اتحادیه از مدت‌ها پیش از طرابلس خواسته است تا جایگزینی برای بازداشت های خودسرانه پیدا کند.

نبیلا ماسرالی، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در کنار حمایت از حاکمیت لیبی، از مقام های این کشور می‌خواهد تا در مدیریت مهار مهاجرت از اعمال خشونت بپرهیزند.

با وجود این بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت احتمال افزایش شمار مهاجران بازداشت شده با ادامه عملیات گسترده دولت لیبی در مناطق مختلف این کشور وجود دارد.

آسوشیتدپرس به نقل از سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل خبر داده که از روز جمعه ۵ هزار و ۱۵۲ مهاجر در عملیات گسترده لیبی بازداشت شده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین از انتقال مهاجران به مراکز بازداشت در طرابلس، پایتخت لیبی خبر داده و اعلام کرده است که دست کم ۴ هزار و ۱۸۷ نفر از بازداشت شدگان، از جمله ۵۱۱ زن و ۶۰ کودک به بازداشتگاه مابانی فرستاده شده‌اند.

بر اساس گزارش این سازمان بین‌المللی، دست کم ۵۷۰ مهاجر به مرکز ابوسلیم و حدود ۳۹۰ نفر دیگر از جمله ۳۰ زن باردار و ۱۵۵ کودک به بازداشتگاه الشرویه منتقل شده‌اند. پیشتر ۱۸۲ مهاجر که در دریای مدیترانه رهگیری شده بودند در بازداشتگاه الشرویه نگهداری می‌شدند.

به گفته فعالان حقوق بشر، مراکز نگهداری مهاجران مملو از رفتارهای سوء‌استفاده گرانه است. بر اساس گزارشی که آسوشیتدپرس در ماه ژوئن منتشر کرد، نگهبانان مرکز نگهداری مهاجران در الزاویه به زنان مهاجر سومالیایی تجاوز جنسی کرده بودند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی از مدافعان حقوق مهاجران گفته‌اند که پناهجویان و مهاجران در مناطق مختلف لیبی از ترس بازداشت شدن جرات ترک خانه‌هایشان را ندارند و کاملاً وحشت زده هستند.

از همین رو این گروه از فعالان مدنی خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت «وخیم» پناهجویان و مهاجران در لیبی شده‌اند.

آگهی

لیبی غنی از نفت پس از قیام علیه سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱، دچار هرج و مرج است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجساد ۲۸ پناهجو در سواحل غربی لیبی کشف شد

قایق مهاجران با ۱۳۰ سرنشین در نزدیکی لیبی واژگون شد

ادامه رایزنی‌های اروپا و لیبی؛ نخست وزیر ایتالیا مهار جریان مهاجرت توسط طرابلس را ستود