کیفیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه است؟

Photo
Photo Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یک شبکه اینترنت جهانی است و برای سرویس‌دهی نیز به هیچ منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شود.

آگهی

شرکت آمریکایی فناوری‌های اکتشاف فضایی که به «اسپیس‌اکس» نیز مشهور است در ماه اکتبر اعلام کرد که نیاز به تعدادی کاربر داوطلب برای آزمایش سرویس‌دهی یکی از خدمات جدیدش یعنی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک دارد.

با انتشار این اطلاعیه، صدها تن برای شرکت در این آزمایش ثبت نام کردند و به این ترتیب تجهیزات مربوط به نصب و راه اندازی این سیستم برای داوطلبان فرستاده شد.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یک شبکه اینترنت جهانی است و برای سرویس‌دهی نیز به هیچ منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شود.

این سیستم عمدتا برای کسانی طراحی شده که در جوامع دورافتاده یا روستایی زندگی می‌کنند و دسترسی محدودی به ارائه دهندگان خدمات اینترنت دارند.

به کمک این سیستم جدید، سرعت انتقال داده‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت در ثانیه خواهد بود و زمان تاخیر برای دریافت پاسخ‌ها نیز به حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه می‌رسد.

این ویژگی‌ها در کنار سرعت بارگیری سه رقمی آن، تا کنون در خدمات ارائه شده از سوی هیچ کدام از شرکتهای دارنده‌ اینترنت ماهواره‌ای سابقه نداشته است.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در ماه فوریه با انتشار توییتری اعلام کرد که انتظار دارد سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بار دیگر افزایش یافته و دو برابر شود؛ چراکه این شرکت به پرتاب ماهواره‌های بیشتر ادامه می‌دهد.

در ماه مارس نیز این شرکت اعلام کرد که از ۱۲ هزار ماهواره‌ای که برای پرتاب برنامه‌ریزی شده اند، تا کنون ۱۳۰۰ ماهواره را به فضا پرتاب کرده است.

کاربرانی که در این آزمایش شرکت کرده‌اند، می گویند که تنظیمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بسیار آسان است و قابلیت اتصال و بازی نسبتا خوبی دارد. تا زمانی که آسمان صاف باشد، آنتن ماهواره نیز می‌تواند بطور خودکار با ماهواره‌های بالای سر خود ارتباط برقرار کند و به این ترتیب اینترنت وصل باشد.

البته برخی از کاربرانی که در این آزمایش شرکت کردند، می‌گویند در همان هفته اول دچار قطع متناوب ارتباط اینترنتی نیز شده‌اند و یک اتصال اینترنتی ثابت و با دوام نداشتند. این مشکل تا جایی پیش رفته که عملا اینترنت ماهواره‌ای غیرقابل استفاده شده بود.

درنهایت حدود چهار روز طول کشیده تا اشکالات فنی این سیستم برطرف شود و پس از آن، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بدون نقص کار کرده است.

میانگین سرعت بارگیری در این سیستم، با تأخیر ۳۶ میلی‌ثانیه در حدود ۷۸ مگابیت بر ثانیه بوده که در مقایسه با محصولات شرکت‌های رقیب، سرعت بارگیری قابل توجه و تأخیر بسیار ناچیزی به نظر می‌رسد.

منبع: برگرفته از وبسایت تخصصی C Net

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۳۴ ماهواره جدید بریتانیایی با هدف ارائه اینترنت با پهنای باند مناسب به فضا پرتاب شدند

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟