استخدام زنان سرپرست خانوار در وزارت دفاع افغانستان؛ از تولید یونیفرم ارتش تا لباس زندانیان طالبان

زنان شاغل در وزارت دفاع افغانستان
زنان شاغل در وزارت دفاع افغانستان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر ۱۲۰ زن در این کارگاه خیاطی مشغول به کار هستند که اکثر آنها همسران و مادران نظامیانی هستند که در جریان جنگ افغانستان کشته و یا دچار معلولیت شده‌اند.

آگهی

وزارت دفاع افغانستان ده‌ها نفر از زنان سرپرست خانوار را در کارگاه خیاطی تولید لباس‌های نظامیان این کشور در کابل استخدام کرده است.

در حال حاضر ۱۲۰ زن در این کارگاه خیاطی مشغول به کار هستند که اکثر آنها همسران و مادران نظامیانی هستند که در جریان جنگ افغانستان کشته و یا دچار معلولیت شده‌اند.

رویا نعمتی، ۳۱ ساله و دارای چهار فرزند، پس از آن که همسرش در جریان یک عملیات نظامی به رودخانه افتاد و غرق شد نه تنها یک واحد آپارتمانی در کابل به او تعلق گرفته بلکه در این کارگاه خیاطی نیز مشغول به کار شده است. او می‌گوید: «در ابتدا امیدم را از دست دادم و مدام به این فکر بودم که چگونه می‌توانم بچه‌هایم را بزرگ کنم.» خانم نعمتی به عنوان سرپرست خانواده‌ای پنج نفره اکنون ماهانه ۱۲ هزار افغانی (۱۵۵ دلار آمریکا) درآمد دارد.

البته محبوبه سدید پروانی، ۳۷ ساله، احساس متفاوتی به این کار دارد. او می‌گوید:«هنگام خیاطی احساس غم می‌کنم چون که لباسی را می‌دوزم که پسرم هنگام کشته شدن بر تن داشت. ولی در عین حال خوشحالم که جوانان دیگر همچنان علیه طالبان می‌جنگند.

سمیرا زن دیگری که در این کارگاه خیاطی شاغل است، چندان حس خوبی به این کار ندارد. او حس خود را این‌گونه توضیح می‌دهد: «ممکن است این لباس ویژه زندانیان را که می‌دوزم یک عضو طالبان بر تن بکند؛ به همین خاطر حتی رغبت نمی‌کنم پارچه آن را لمس کنم ولی چه کنم که برای سیر کردن شکم سه فرزندم درمانده‌ام.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

در جامعه سنتی افغانستان که همواره مردها به عنوان نان‌آور خانه مطرح بودند، ابتکار وزارت دفاع افغانستان موجب شده تا بخشی از زنان سرپرست خانوار نیز صاحب کسب و کار خارج از خانه بشوند و قادر باشند نیازهای فرزندان خود را تامین کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سکوت طالبان در برابر پیشنهاد آتش‌بسِ ماه رمضان؛ حملات به غیرنظامیان و نیروهای ارتش تشدید شد

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند

رانده شده و سرگردان در کوه‌ها؛ سفرهای طاقت‌فرسای مردم افغانستان برای زنده ماندن