سکوت طالبان در برابر پیشنهاد آتش‌بسِ ماه رمضان؛ حملات به غیرنظامیان و نیروهای ارتش تشدید شد

انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در کابل که منجر به زخمی شدن ۱۵ غیرنظامی شد(۱۵ مارس ۲۰۲۱)
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در کابل که منجر به زخمی شدن ۱۵ غیرنظامی شد(۱۵ مارس ۲۰۲۱) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار غیرنظامیان جانباخته طی حدود یک ماه گذشته در اثر تشدید خشونت‌ها توسط گروه طالبان به ۶۰ نفر رسیده و در همین مدت ۱۶۳ تَن نیز زخمی شده‌اند.

آگهی

گروه طالبان با سکوت در برابر پیشنهاد آتش‌بسِ مقام‌های افغانستان به مناسبت آغاز ماه رمضان، حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای ارتش را تشدید کردند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله(کشور) افغانستان روز سه‌شنبه با انتشار رشته توئیتی اعلام کرد که شمار غیرنظامیان جانباخته طی حدود یک ماه گذشته در اثر تشدید خشونت‌ها توسط گروه طالبان به ۶۰ نفر رسیده و در همین مدت ۱۶۳ تَن نیز زخمی شده‌اند.

به نوشته آقای آرین تلفات غیرنظامیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و این مهم تاییدی است بر ادامه روند آسیب‌رساندن گروه طالبان به زیر ساخت‌های عمومی و غیرنظامیان با وجود متعهد بودن این گروه به حفظ آتش‌بس در مقابل نیروهای خارجی.

در همین حال، مقام‌های دولت افغانستان در پیام‌های خود به مناسبت آغاز ماه رمضان از گروه طالبان خواسته‌اند تا به احترام این ماه مذهبی با پیشنهاد برقراری آتش‌بس موافقت کند. درخواستی که نه تنها هنوز با پاسخ مثبت این گروه مواجه نشده بلکه در عمل نیز این گروه حملات تازه‌ای را علیه نیروهای دولتی انجام داده است.

کشته شدن ۷ نیروی امنیتی در بغلان

منابع محلی در ولایت بغلان اعلام کردند که در نتیجه حمله دوشنبه شب طالبان به یک پایگاه نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی(شهرستان) دهنه غوری این ولایت ۷ نیروی افغان کشته و ۶ تن دیگر زخمی شده‌اند که از میان این زخمی‌ها حال دو نفر همچنان وخیم است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با اعلام پذیرش مسئولیت این حمله توسط این گروه ادعا کرده که طی این حمله ۱۰ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان جان باخته و ۹ تَن دیگر زخمی شده‌اند. با این حال، او به تعداد تلفات احتمالی نیروهای این گروه اشاره‌ای نکرده است.

جان‌باختن ۷ نیروی ارتش در بلخ

منابع محلی در ولایت بلخ نیز خبر دادند که در پی حمله دوشنبه شب طالبان به یک پایگاه نیروهای ارتش در ولسوالی(شهرستان) چمتال این ولایت، هفت سرباز ارتش جان باخته و سه نفر نیز مجروح شده‌اند.

البته گروه طالبان با پذیرش مسئولیت این حمله مدعی شده که در این حمله ۱۱ سرباز ارتش افغانستان کشته و ۵ نفر نیز به اسارت گرفته شده است.

تیرباران ۳ ارتشی در بدخشان

مطابق اعلام منابع محلی در ولایت بدخشان، سه نفر از نیروهای ویژه ارتش افغانستان که در اسارت گروه طالبان بودند، روز سه‌شنبه و در نخستین روز ماه رمضان تیرباران شده‌اند. گروه طالبان هنوز نسبت به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده است.

غیبت طالبان در نشست استانبول

همزمان با تشدید خشونت‌ها توسط گروه طالبان، نعیم وردک، سخنگوی این گروه تایید کرده که طالبان برای شرکت در نشست استانبول آمادگی ندارد. طالبان دلیل امتناع خود از شرکت در نشست استانبول را عدم اجرای کامل مفاد توافق صلح دوحه در خصوص آزادی کامل اعضای زندانی این گروه، حذف نام سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل و نامشخص بودن زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عنوان کرده است.

دور تازه گفتگوهای صلح افغانستان قرار است روز ۲۷ فروردین در استانبول برگزار شود؛ نشستی که ابتکار تازه دولت جو بایدن در چارچوب طرح جدید صلح در افغانستان به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره خرید اسلامی و نمایش «مد محجوب» به مناسبت ماه رمضان در لندن

تلاش آمریکا برای جلب همراهی ناتو در خروج از افغانستان؛ کابل نگران وقوع جنگ داخلی است؟

استخدام زنان سرپرست خانوار در وزارت دفاع افغانستان؛ از تولید یونیفرم ارتش تا لباس زندانیان طالبان