ایران ادعای نتانیاهو در باره نقش تهران در انفجار کشتی اسرائیلی را رد کرد

بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با یک شبکه رادیویی در کشورش به نام رادیو کان به صورت مستقیم ایران را مسئول حمله به کشتی تحت مالکیت یک اسرائیلی معرفی کرد اما از پاسخ به سوالی در باره اقدام متقابل کشورش طفره رفت.

آگهی

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه به صراحت ایران را مسئول اصلی انفجار در یک کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز معرفی کرد اما از پاسخ به سوالی در باره حمله اقدام متقابل کشورش طفره رفت.

نخست وزیر اسرائیل که ساعاتی پس از حملات موشکی یکشنبه شب اسرائیل به مناطقی در حومه جنوبی دمشق سخن می‌گفت در گفتگویی رادیویی ضمن اشاره به انفجاری که هفته گذشته در کشتی تحت مالکیت اسرائیل در خلیج عمان روی داد به صراحت تاکید کرد: «روشن است که این عملیات را ایران انجام داده است.»

این ادعا ساعاتی بعد از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تکذیب شد. سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت خارجه با رد اتهام مطرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل گفت: «وسواس بیمارگونه نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی مسئله جدیدی نیست ولی حاکی از آشفتگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است که حاصل رفتارهای ماجراجویانه این رژیم است.»

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای نتانیاهو که ایران را پشت ماجرای انفجار کشتی باری تحت مالکیت یک اسرائیلی د ردریای عمان خواند، تصریح کرد: «رژیم اشغالگر مبنای تمامی ناامنی‌ها و بی ثباتی‌هاست و این فرافکنی‌ها کاملا خط روشنی را دارد. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و اجازه نخواهیم داد با این اظهارات هراس افکنی کنند.»

تهران طی سه روز گذشته نسبت به حادثه انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان سکوت اختیار کرده و به اتهام‌های مطرح از سوی اسرائیل مبنی بر دست داشتن ایران در این انفجار پاسخی نداده بود.

روزنامه کیهان اما که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود انفجار در کشتی اسرائیلی را منتسب به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه کرد و نوشت: «اقدامات محور مقاومت در سوریه و عراق در کنار پیشروی‌های سریع انقلابیون یمن در مارب و این روزها، حمله به کشتی جنگی رژیم صهیونیستی که در پوشش کشتی باربری و با پرچم کشوری دیگر در حال تردد بود، نشان می‌دهد، اینکه می‌گویند دوران بزن در رو گذشته، حرف دقیقی است.»

حادثه‌ای که نخست وزیر اسرائیل و بسیاری از مقامات این کشور ایران را دخیل در آن می‌دانند بامداد روز جمعه گذشته برای کشتی خودرو‌بری تحت مالکیت یک فرد اسرائیلی به نام «ام وی هلیوس ری» رخ داد.

این کشتی که پس از ترک بندر دمام در عربستان در آب‌های دریای عمان به مقصد سنگاپور حرکت می‌کرد در مسیر حرکت خود به ناگاه دچار سانحه شد و چند انفجار در آن صورت گرفت که به اذعان برخی کارشناسان اسرائیلی ناشی از برخورد با مین‌های دریایی بوده است.

نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با یک شبکه رادیویی در کشورش به نام رادیو کان به صورت مستقیم ایران را مسئول این حمله معرفی کرد اما از پاسخ به سوالی در باره اقدام متقابل کشورش طفره رفت.

در این گفتگو وقتی از آقای نتانیاهو پرسیده شد که آیا اسرائیل به این حمله پاسخ می‌دهد بار دیگر سخنان قبلی خود را مبنی بر اینکه نخواهد گذاشت ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند،‌ تکرار کرد و گفت: «ما مواضع ایران را در کل منطقه هدف قرار می‌دهیم.»

رادیو کان در توضیح پخش سخنان نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که مصاحبه با نتانیاهو یکشنبه شب پیش از انجام حملات موشکی به حومه دمشق که سوریه آنرا به اسرائیل نسبت داده ضبط شده بود.

اسرائیل طبق روال معمول مسئولیت انجام حملات به خاک سوریه را که هر از گاهی با هدف ضربه زدن به شبه نظامیان نزدیک به ایران صورت می‌گیرد را بر عهده نگرفت.

این در حالیست که تل‌آویو پیش‌تر بارها اعلام کرده است که به انجام عملیات بر ضد مواضع نیروهای تحت حمایت ایران و نیز هر گونه اقدام برای انتقال تسلیحات به سوریه ادامه می‌دهد.

برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که هدف اصلی حملات موشکی یکشنبه شب مواضع نیروهای نزدیک به ایران بوده است.

بنی گانتس، وزیر دفاع کابینه نتانیاهو چند روز پیش گفته ‌بود که اسرائیل برای ممانعت از فعالیت‌های نظامی ایران «تقریبا هر هفته» در سوریه دست به اقدام می‌زند.

ارتش سوریه شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از حملات موشکی به مناطقی در حومه دمشق، پایتخت این کشور خبر داد و تاکید کرد که حملات یاد شده از سوی بلندی‌های جولان صورت گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک فروند «نفتکش ایران» در آب‌های سوریه هدف حمله قرار گرفت

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟

رئيس اطلاعات ارتش اسرائيل به دلیل «شکست اطلاعاتی در حمله حماس» از سمت خود کناره‌گیری کرد