قهرمان زن المپیک چالش هرمون تستوسترون را به دادگاه حقوق بشر اروپا کشاند

کَستر سِمِنیا، قهرمان دو و میدانی زنان(وسط)
کَستر سِمِنیا، قهرمان دو و میدانی زنان(وسط) Copyright Mark Schiefelbein/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Mark Schiefelbein/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکلای کَستر سِمِنیا، قهرمان دو دوره المپیک، اعلام کردند که او قصد دارد قوانین «تبعیض آمیز» را که مانع از رقابت او در برخی از مسابقات دو و میدانی زنان شده با رجوع به دادگاه حقوق بشر اروپا به چالش بکشد.

آگهی

وکلای کَستر سِمِنیا، قهرمان دو دوره المپیک، اعلام کردند که او قوانین «تبعیض آمیز» را که مانع از رقابت او در برخی از مسابقات دو و میدانی زنان شده با رجوع به دادگاه حقوق بشر اروپا به چالش می‌کشد.

قهرمان دو دوره المپیک در دو ۸۰۰ متر پیشتر با رد دو درخواست تجدیدنظر قانونی علیه مقررات جهانی دو و میدانی مواجه شده و مطابق قوانین موجود ناگزیر است برای شرکت در مسابقات ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ متر سطح طبیعی هرومون تستوسترون خود را کاهش دهد.

بررسی‌های صورت گرفته نشان داده که سطح هرمون تستوسترون خانم سمنیا بسیار بالاتر از حد معمول یک زن است و همین امر موجب شده تا او از برتری غیرمنصفانه‌ای نسبت به سایر دوندگان زن برخوردار باشد.

خانم سمنیا که ۳۰ سال دارد به توصیف مردانه از وضعیت بیولوژیکی خود اعتراض و تاکید دارد که از بدو تولد به عنوان یک زن شناخته شده و سطح تستوسترون او فقط یک هدیه ژنتیکی است.

مطابق قوانین فدراسیون جهانی دو و میدانی که از سال ۲۰۱۸ اعمال شده، زنان ورزشکار دارای سطح بالای هرمون تستوسترون ناگزیر شده‌اند با استفاده از یکی از سه روش مصرف روزانه قرص‌های ضد بارداری، تزریق‌های منتهی به انسداد هورمون یا جراحی، تستوسترون خود را کاهش دهند.

وکلای این ورزشکار اهل آفریقای جنوبی معتقدند که این مقررات زنانی همچون خانم سمنیا را مجبور به انجام معاینات جسمی تحقیرآمیز و تن دادن به اقدامات پزشکی مضر می‌کند.

او سال گذشته درخواست تجدید نظر دوم خود را به دادگاه فدرال سوئیس ارائه کرد که از سوی این دادگاه رد شد. وکلای او در تازه‌ترین اقدام قصد دارند رای دادگاه سوئیس را به دلیل آن چه که نقض حقوق بشر عنوان کرده‌اند، در دادگاه حقوق بشر اروپا به چالش بکشند.

خانم سمنیا به دلیل امتناع از پایین آوردن سطح هرمون تستوسترون خود از سال ۲۰۱۹ از میادین دور بوده و از حضور او در مسابقه دو ۸۰۰ متر جلوگیری شده است. افزون بر او، دو مدال آور المپیک از آفریقا، فرانسیس نیونسابا از بوروندی و مارگارت وامبوی از کنیا نیز با مشکل مشابهی مواجه هستند.

البته بررسی پرونده‌های ورزشی پیشین که به دادگاه حقوق بشر اروپا ارجاع شده‌اند، سال‌ها طول کشیده و مشخص نیست که خانم سمنیا بتواند مجوز شرکت در المپیک توکیو را دریافت کند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده ماه زندان قطعی برای فردی که نمایندگان پارلمان فرانسه را تهدید به مرگ کرد

یونیسف: همه‌گیری کرونا منجر به افزایش موارد ختنه زنان در سطح جهان می‌شود

زنان دوچرخه‌سوار تونسی چالش‌های جنسیتی را به چالش کشیدند