زنان دوچرخه‌سوار تونسی چالش‌های جنسیتی را به چالش کشیدند

زنان دوچرخه‌سوار تونسی چالش‌های جنسیتی را به چالش کشیدند
Copyright FETHI BELAID/AFP or licensors
Copyright FETHI BELAID/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در تونس نیز مانند برخی دیگر از کشورهای جهان کماکان دوچرخه‌سواری زنان یک چالش جنسیتی به شمار می‌آید. حالا یک نهاد مدنی در تلاش است با آموزش دوچرخه‌سواری به زنان در گروه‌های سنی مختلف به کمک آنها بیاید.

آگهی

شیوع ویروس کرونا به گفته فعالان مدنی در تونس خیلی چیزها را تغییر داده و یکی از آنها روی آوردن زنان به دوچرخه‌سواری است.

دوچرخه سواران زن تونسی می‌خواهند هنجارهای جنسیتی را به چالش بکشند. در تونس نیز مانند برخی کشورها از جمله ایران دوچرخه‌سواری زنان تابوهایی دارد.

استفانی پوسن، بنیانگذار بنیاد «ولوروتین» (دوچرخه روزمره) می‌گوید: «قرنطینه و کرونا خیلی چیزها را در تونس تغییر داده است. بسیاری پس از شیوع ویروس کرونا می‌خواهند دوچرخه‌سواری را بیاموزند و حالا با انبوهی از درخواست‌ها مواجه شدیم.»

دوچرخه‌سواری زنان می‌تواند نمادی از استقلال باشد

او می‌افزاید: «دوچرخه‌سواری زنان می‌تواند نمادی از استقلال باشد. این راهی است که زنان بتوانند مالک وسیله حمل و نقل خود باشند و در معنایی دیگر مالک زندگی خود. بنابراین زن با دوچرخه روز و شب می‌تواند براند و کمتر اذیت شود.»

سمیرا بلغیث، زن ۶۰ ساله تونسی می‌گوید: «مدتهاست که دوست دارم دوچرخه سواری را یاد بگیرم اما هرگز فرصتی برای دوچرخه سواری نداشتم. خودم هم دوچرخه نداشتم. وقتی متوجه فعالیت این انجمن شدم و اینکه مردم را به دوچرخه سواری تشویق می‌کند هم برای خودم و هم برای پسرم ثبت نام کردم.»

FETHI BELAID/AFP or licensors

این انجمن به زنان در گروه‌های سنی مختلف آموزش می‌دهد تا چگونه دوچرخه‌سواری کنند. حتی زنان سالخورده نیز از این برنامه آموزشی استقبال کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قهرمان زن المپیک چالش هرمون تستوسترون را به دادگاه حقوق بشر اروپا کشاند

شهردار پیروز حناچی: برای دوچرخه‌سواری تهران آمستردام نمی‌شود

سقوط دوچرخه سوار بلژیکی از روی پل در میانه رقابت‌های لمباردی ایتالیا