اتحادیه اروپا تحریم مقام‌های روسیه را به دلیل محکومیت ناوالنی و سرکوب معترضان بررسی می‌کند

الکسی ناوالنی در دادگاه
الکسی ناوالنی در دادگاه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دست‌کم دو منبع دیپلماتیک اتحادیه اروپا گفته‌اند که تنها راه احتمالی آزادی الکسی ناوالنی، تحریم مقام‌های ارشد روسیه است.

آگهی

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست عادی خود امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را به‌دلیل محکومیت الکسی ناوالنی به زندان و سرکوب گسترده هواداران وی در دستور کار قرار می‌دهند.

قرار است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کند.

امکان تحریم مقام‌های روسیه تنها دو هفته پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مسکو مطرح می‌شود. آقای بورل و سرگئی لاوروف جمعه دو هفته پیش و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بودند که «رایزنی میان مسکو و بروکسل با وجود همه اختلاف‌ها ادامه خواهد یافت.»

با این حال اخراج دو دیپلمات اروپایی از روسیه، انتقال الکسی ناوالنی به زندان و سرکوب گسترده معترضان مناسبات میان دو طرف را در روزهای گذشته بیش از پیش بحرانی کرده است.

یک مقام آگاه دیپلماتیک روز یکشنبه به خبرگزاری روزتیر گفت: «تنها راه آزادی الکسی ناوالنی اعمال تحریم‌های سخت علیه رهبران مسکو است.» خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک دیپلمات دیگر اروپایی گزارش کرد که انتظار می‌رود در نشست روز دوشنبه، وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم رهبران روسیه به توافق برسند و پس از آن، کارشناسان فهرست افرادی که باید مجازات شوند را تهیه کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هفته گذشته در گفت‌و‌گو با یک رسانه داخلی، احتمال قطع روابط میان مسکو و بروکسل را منتفی ندانسته و اتحادیه اروپا را به بدبینی شدید نسبت به روسیه متهم کرده بود.

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین شامگاه یکشنبه ۱۷ ژانویه و در بدو ورود به فرودگاه مسکو بازداشت شد. آقای ناوالنی سه ماه قبل بر اثر مسمومیت با آنچه عامل اعصاب نوویچوک عنوان می‌شود، برای درمان به آلمان منتقل شده بود. حکم دو سال و نیم حبس تعلیقی وی به‌دلیل نقض شرایط آزادی مشروط به اجرا گذاشته شده است. در هفته‌های گذشته، پلیس روسیه بیش از هزار نفر از معترضان به بازداشت این چهره برجسته اپوزیسیون را بازداشت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوزپ بورل در مسکو: روابط اتحادیه اروپا و روسیه در «پایین‌ترین» سطح خود قرار دارد

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟