در جستجوی آلودگی‌های فضایی؛ راهی تازه برای کشف حیات فرازمینی پیشرفته

سیارات فراخورشیدی
سیارات فراخورشیدی Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان ناسا به‌تازگی پیشنهاد کرده‌اند که برای یافتن اثری از تمدن‌های فضایی پیشرفته، بهتر است در جو برخی سیارات به‌دنبال نوعی آلودگی ناشی از صنایع و فناوری‌ گشت؛ چیزی که نشانگر وجود یک تمدن صنعتی باشد

آگهی

دانشمندان ناسا به‌تازگی پیشنهاد کرده‌اند که برای یافتن اثری از تمدن‌های فضایی پیشرفته، بهتر است در جو برخی سیارات به‌دنبال نوعی آلودگی ناشی از صنایع و فناوری‌ گشت.

پژوهشگران مرکز پروازهای فضایی گودارد وابسته به ناسا در گزارش اخیر خود پیشنهاد کرده‌اند که برای یافتن حیات پیشرفتهٔ فرازمینی، باید در جوّ حدود ۴ هزار سیارهٔ فراخورشیدیِ سکونت‌پذیر که تا کنون کشف شده، در پی دی‌اکسید نیتروژن بود که عمدتا حاصل سوزاندن سوخت‌های فسیلی است اما به‌شکل طبیعی نیز در جو یافت می‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند در لایهٔ تحتانی جو زمین (فاصلهٔ ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از زمین) مقدار دی‌اکسید نیتروژن حاصل از فعالیت انسانی غالب است. بنابراین بررسی میزان این گاز در جوّ سیاراتی که امکان حیات روی آنها هست ممکن است نشانگر حضور یک تمدن صنعتی باشد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

از آنجا که دی‌اکسید کربن طول موج بسیار خاص از نور را جذب خود می‌کند و می‌توان به‌این شکل آن را از راه دور ردیابی کرد، محققان «مرکز جستجوی حیات فرازمینی» کوشیده‌اند با استفاده مدل‌سازی کامپیوتری دریابند که یافتن ردّ این گاز در جوّ سیارات فراخورشیدی تا چقدر به یافتن حیات در آنها کمک می‌کند.

پژوهش آنها نشان می‌دهد که اگر سیّاره‌ای به‌اندازهٔ تقریبی زمین در فاصلهٔ ۳۰ سال نوری از ما باشد و در جوّ آن به‌اندازهٔ زمین دی‌اکسید نیتروژن وجود داشته باشد، می‌توان با ۴۰۰ ساعت جستجوی دقیق آسمان، آن سیاره را یافت.

شماری از سیارات فراخورشیدی کشف شده، بیش از هر جرم آسمانی دیگری امکان برخورداری از حیات پیشرفتهٔ صنعتی را در خود دارند، اما غالبا بسیار دورتر از آنند که بتوان کاوشگری به‌سوی‌شان روانه کرد. بنابراین پژوهشگران تنها با تلسکوپ‌های عظیم و دستگاه‌های ثبت امواج آنها را مطالعه می‌کنند و درپی ردّی از فناوری در اتمسفر آنها می‌گردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف یک شاهراه فضایی که سرعت سفر در منظومهٔ شمسی را چندین برابر می‌کند

ناسا: برخورد فضاپیمای انتحاری دارت با سیارک دیمورفوس، شکل آن را تغییر داده است

اتمام سوخت وویجرها؛ فضاپیماهایی که تا ۱ میلیارد سال دیگر در پهنه کیهان به مسیر ادامه خواهند داد