سازمان‌ ملل متحد: قتل فعالان مدنی در افغانستان بعد از توافق صلح افزایش یافته است

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید افزایش خشونت علیه فعالین مدنی و همچنین روزنامه‌نگاران سبب شده تا بسیاری از آنها کشور را ترک کنند و یا دست به خودسانسوری بزنند.

آگهی

یک گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد از زمان آغاز گفتگوهای صلح در افغانستان، خشونت‌ها علیه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری در این کشور افزایش یافته است.

این گزارش که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان روز ۱۵ فوریه منتشر کرده، می‌گوید از ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی تا کنون ۱۱ فعال حقوق بشری و روزنامه نگار در این کشور کشته ‌شده‌اند.

علاوه بر این و بر اساس این گزارش از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه ژانویه سال جاری میلادی ۶۵ نفر از کسانی که در زمینه حقوق بشر و امور رسانه‌ای در افغانستان فعالیت می‌کنند کشته شده‌اند. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید هیچ یک از طرف‌های درگیر مسئولیت قتل این افراد را بر عهده نگرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش با بررسی عواقب افزایش این خشونت‌ها به ناامن‌تر شدن فضا برای روزنامه‌نگاران اشاره شده که در نهایت به ترک کشور از سوی فعالین مدنی و اهالی رسانه‌ای انجامیده است.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند عدم پذیرش مسئولیت انجام این حملات سبب شده رعب و وحشت در جامعه افغانستان افزایش یابد و بسیاری از روزنامه‌نگاران ناچار به خودسانسوری شوند و یا چاره‌ای جز ترک وطن نداشته باشند.

دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و رئيس «یوناما» می‌گوید: «مردم افغانستان به فضای مدنی شکوفا و جامعه‌ای که در آن بتوانند بدون نگرانی، بیندیشند، بنویسند و فعالیت کنند احتیاج دارند.»

افزایش خشونت‌ها در افغانستان نگرانی‌ها در در خصوص کارآمد بودن توافق ایالات متحده و طالبان افزایش داده است. این در حالی است که دولت افغانستان هم در ماه‌های اخیر و در پی توافقات با گروه طالبان زندانی‌های این گروه را آزاد کرده است.

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، تردیدها در خصوص اجرایی شدن کامل مفاد توافق دوحه میان واشنگتن و گروه طالبان شدت گرفته است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۱۱ فوریه اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطابق زمان‌بندی توافق شده در پیمان دوحه صورت نمی‌گیرد و نیروهای آمریکایی همچنان در این کشور باقی می‌مانند.

گفته می‌شود دولت جدید آمریکا در تلاش است بازنگری در توافق صلح دوحه در فوریه سال گذشته در پایتخت قطر و میان زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا و ملاغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان صورت دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش اداره ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان: واشنگتن میلیاردها دلار هدر داده است

انفجارهای بی‌پایان کابل؛ سه انفجار در سه ساعت در اولین روز هفته

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد