برآورد بیش از ۷۰ کشته و زخمی در انفجار مرزی ایران و افغانستان؛ ۵ میلیون دلار کالا سوخت

انفجار در مرز ایران و افغانستان
انفجار در مرز ایران و افغانستان Copyright عکس از خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام رسمی ایران ارزش کالاهای از میان رفته در جریان انفجار ظهر شنبه در گمرک مرزی اسلام قلعه افغانستان را ۵ میلیون دلار اعلام کرده است و در عین حال رسانه‌های ایران به نقل از منابع محلی تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این سانحه را بالغ بر ۷۰ نفر برآورد کرده‌اند.

آگهی

یک مقام رسمی ایران ارزش کالاهای از میان رفته در جریان انفجار ظهر شنبه در گمرک مرزی اسلام قلعه افغانستان را ۵ میلیون دلار اعلام کرده است و در عین حال رسانه‌های ایران به نقل از منابع محلی تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این سانحه را بالغ بر ۷۰ نفر برآورد کرده‌اند.

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران روز یکشنبه به خبرگزاری فارس گفت که در این حادثه ۵ میلیون دلار کالا از بین رفت و ۵۰۰ دستگاه کامیون به کلی سوختند. این خبرگزاری محتویات تریلی‌ها و کامیون‌هایی را که دچار حریق شده‌اند، اقلام مختلفی از جمله مشتقات نفتی، پارچه، خشکبار اعلام کرده و وسعت منطقه‌ای را که این حریق در برگرفته، بیش از ۲۰ هزار مترمربع تخمین زده است.

بر پایه این گزارش، حداقل ۷۰ کامیون ایرانی در انفجار گمرک مرزی اسلام قلعه افغانستان سوخته‌اند و آمار کشته و زخمی‌‌های این انفجار بالغ بر ۷۰ نفر است.

در همین حال روزنامه محلی خراسان نیز روز یکشنبه به نقل از منابع محلی از احتمال جان باختن دست‌کم ۵۰ نفر در محل تاسیسات گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان خبر داده است. مقامات افغانستان نیز اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۶۰ نفر در این حادثه زخمی شده‌اند. هنوز نهادهای امدادی دو کشور از اعلام آمار رسمی تلفات انسانی این حادثه امتناع کرده‌اند.

انفجار ظهر روز شنبه(۲۵ بهمن/۱۳ فوریه) در تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در مجاورت گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق استان خراسان رضویِ ایران رخ داد. انفجار اولیه به خاطر حضور تانکرهای حامل سوخت و گاز در منطقه به دهها انفجار پی در پی و آتش سوزی بسیار گسترده‌ای انجامید چنان که والی هرات بلافاصله از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کرد. بنا بر اعلام روزنامه خراسان، این آتش‌سوزی با همکاری نیروهای اتش‌نشانی دو کشور، شب گذشته و حدود ساعت ۲۱ مهار شد.

امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه در صفحه فیسبوک خود از کمک نیروهای امدادی و آتش نشانی ایران برای کمک به خاموش کردن آتش سوزی سپاسگزاری کرد و استاندارد نبودن خدمات رسانی در گمرکات و مرزهای این کشور را یکی از مشکلات اساسی عنوان کرد.

او اذعان کرد که با وجود افزایش حجم تجارت افغانستان با کشورهای همسایه، هنوز زیرساخت‌ها و امکانات متناسب با این حجم مبادلات توسعه نیافته است. آقای صالح ابراز امیدواری کرد که با عقد قرادادی با یک شرکت معتبر خارجی، استانداردسازی تاسیسات و خدمات رسانی در گمرکات افغانستان عملیاتی شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

یک مقام رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران اعلام کرده که گذرگاه مرزی دوغارون در حال حاضر بسته است و حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه کامیون منتظر تعیین تکلیف وضعیت عبورشان، پشت مرز صف کشیده‌اند. مدیر کل تزانزیت این سازمان احتمال داده که این گذرگاه چندین هفته تعطیل بماند. اما فرماندار تایباد به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته که در پی مهار آتش‌سوزی، رفت‌وآمد ناوگان ترانزیت، حمل و نقل و جابه‌جایی بار و کالا ظرف ۴۸ ساعت آینده در گذرگاه مرزی دوغارون عادی می‌شود.

گمرک و گذرگاه مرزی دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر مرزی تایباد در استان خراسان رضویِ ایران قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ مرزی تاجیکستان و قرقیزستان؛ شمار کشته‌ و زخمی‌ها به ده‌ها نفر افزایش یافت

آتش‌سوزی مخازن سوخت در گذرگاه مرزی افغانستان با کمک آتش‌نشانان ایران مهار شد

انفجار گاز در شهر سقز دست‌کم ۱۱ کشته و ۳۶ زخمی برجای گذاشت