توضیحات کاخ سفید درباره چرایی تماس نگرفتن بایدن با نتانیاهو

biden - netanyahu
biden - netanyahu Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید هیچ عمدی در تماس نگرفتن بایدن با نتانیاهو وجود ندارد و رئیس جمهوری ایالات متحده به زودی با نخست وزیر اسرائيل گفتگو خواهد کرد.

آگهی

سخنگوی کاخ سفید روز شنبه ۱۲ فوریه اعلام کرد تماس نگرفتن بایدن با نتانیاهو عامدانه نبوده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری به شایعات در خصوص چرایی عدم تماس تلفنی جو بایدن با بنیامین نتانیاهو پاسخ داد.

خانم ساکی با بیان اینکه تعمدی در این خصوص وجود نداشته، افزود: «رئيس جمهوری بایدن به دنبال گفتگو با نتانیاهو بوده و می‌توانم تایید کنم که این تماس به زودی انجام خواهد شد.»

سخنگوی کاخ سفید البته اشاره‌ای به زمان انجام این گفتگو نکرد و در ادامه اظهار داشت: «بایدن از مدت‌ها پیش با نخست وزیر اسرائيل، بنیامین نتانیاهو آشنایی داشته و این دو یکدیگر را می‌شناسند. در اینکه تاکنون این تماس صورت نگرفته هم هیچ نادیده انگاشتن تعمدی وجود نداشته است.»

اشاره خانم ساکی در حالی مطرح می‌شود که عدم تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و در عین حال نارضایتی شخصیت‌های اسرائيلی را نیز به همراه داشته است.

دنی دانون، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۰ فوریه در حساب توییتری خود در پستی ضمن انتقاد از جو بایدن، از رئیس جمهوری آمریکا خواست هرچه سریعتر با بنیامین نتانیاهو تماس بگیرد. آقای دانون در این توییت خود با لیست کردن کشورهایی که جو بایدن تاکنون با آنها تماس گرفته ادامه داد: «آیا زمان آن رسیده که با رهبر اسرائيل، نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده تماس بگیری؟»

این دیپلمات اسرائيلی در ادامه شماره تلفنی را هم به اشتراک گذاشته بود که مدعی بود شماره دفتر بنیامین نتانیاهو است.

برخی از خبرنگاران البته با این شماره تماس گرفته بودند و به آقای سفیر گفته بودند که شماره به اشتراک گذاشته درست نیست و کار نمی‌کند. روزنامه تایمز اسرائيل هم خبر داده بود که این شماره قدیمی است و دیگر کار نمی‌کند.

آقای دانون یکی از اعضای حزب لیکود است که تا ژوئیه ۲۰۲۰ نماینده اسرائيل در سازمان ملل بود.

روابط واشنگتن و تل آویو در ۴ سال اخیر و در دوران زمامداری دونالد ترامپ بسیار گرم و نزدیک دنبال می‌شد و حالا طرفداران مناسبات دو طرف نگرانند با روی کار آمدن جو بایدن، خللی در این موضوع پدید بیاید و اسرائيل دیگر نتواند از حمایت‌های کامل ایالات متحده برخوردار باشد.

دونالد ترامپ تنها سه روز پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری با جو بایدن تماس تلفنی داشت و در طور چهار سال حضور او در کاخ سفید روابط نزدیکی میان واشنگتن و تل آویو دنبال شد. اما حالا با گذشت بیش از ۲۳ روز جو بایدن هنوز نخواسته با نخست وزیر اسرائيل صحبت کند. ضمن اینکه اختلاف نظرهای جدی میان دولت جو بایدن و اسرائيل بر سر موضوعاتی چون شهرک‌سازی‌های اسرائیل و همچنین سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران سبب شده تا تحلیلگران از پایان اوج روابط نزدیک میان دو طرف سخن بگویند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عصبانیت ترامپ از نتانیاهو به دلیل تبریک به جو بایدن: لعنت به تو

نتانیاهو به بلینکن: بلندی‌های جولان برای همیشه جزو اسرائيل می‌ماند

نتانیاهو عکس خود با ترامپ را از روی پس‌زمینهٔ توییترش برداشت