مقاومت معترضان در مقابل نظامیان؛ اعتراضات در میانمار شدت گرفت

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا اعلام کرده است تحریم‌هایی را علیه نظامیانی که در میانمار کودتا کرده‌اند در نظر می‌گیرد و در صورتی که خشونت‌ها علیه مردم افزایش یابد، واشنگتن اقدامات دیگری را نیز علیه ارتش این کشور در دستور کار قرار می‌دهد.

آگهی

مردم معترض در میانمار برای هفتمین روز متوالی به خیابان‌ها آمدند تا خشم و نارضایتی خود را از کودتا علیه دولت مرکزی ابراز کنند.

یک هفته پس از کودتای نظامیان در میانمار ده‌ها هزار نفر از مردم از ژنرال‌های این کشور خواستند تا از قدرت خارج شوند.

این تظاهرات تاکنون مسالمت آمیز بوده اما پلیس در مواردی با گاز اشک آور و ماشین‌های آب و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان حمله کرده است.

مین اونگ هلانگ فرمانده ارتش میانمار می‌گوید در انتخابات پارلمانی این کشور در ماه نوامبر به نفع حزب آنگ سان سوچی تقلب صورت گرفته و به همین دلیل ارتش در این ماجرا ورود کرده است. آقای هلانگ می‌گوید که ارتش انتخابات جدیدی برگزار خواهد کرد و قدرت را به برنده آن منتقل می‌کند.

این فرمانده نظامی همچنین از معلمان، کارگران و کارمندان دولت که اعتصاب کرده‌اند خواسته است تا بدون توجه به حواشی به کشور خود خدمت کنند و به وظایف شغلی خود بازگردند.

بعد از انجام کودتای میانمار، جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن دسترسی ارتش به بودجه یک میلیارد دلاری برای ارتش میانمار را قطع می‌کند و تحریم‌هایی علیه نظامیان این کشور و شخص مین اونگ هلانگ وضع می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است در صورتی که ارتش میانمار به خشونت‌های خود علیه معترضان ادامه دهد، آمریکا اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار می‌دهد.

با آغاز تجمعات گسترده در میانمار، روز جمعه، رسانه‌های دولتی میانمار از آزادی بیش از ۲۳ هزار زندانی خبر دادند. در روزهای بعد از کودتا بیش از ۲۶۰ نفر در این کشور بازداشت شده‌اند.

ارتش این کشور هفته گذشته در اعتراض به آنچه آنها مهندسی انتخابات پارلمانی ماه نوامبر توسط حزب خانم سوچی عنوان کرده علیه دولت کودتا کرد. نظامیان پیشتر به آنگ سان سوچی هشدار داده بودند که اگر به تقلبات در انتخابات رسیدگی نشود ارتش مداخله خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ پسران بدنساز و دختران شایسته به تظاهرات ضد کودتا در میانمار پیوستند

تظاهرات در میانمار به پنجمین روز رسید؛ تیر به سر زن معترض شلیک شد

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند