دیده‌بان حقوق بشر، ترکیه را به بازداشت و انتقال غیرقانونی شهروندان سوری متهم کرد

وزیر دفاع ترکیه در جمع فرماندهان ارتش در شمال سوریه
وزیر دفاع ترکیه در جمع فرماندهان ارتش در شمال سوریه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می گوید مدارک و مستنداتی در دست دارد که نشان می دهد دولت ترکیه بیش از شصت تبعه سوری عرب و کرد تبار مقیم شمال سوریه را بازداشت و بصورت غیرقانونی برای دادگاهی کردن به داخل خاک خود برده است.

آگهی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می گوید مدارک و مستنداتی در دست دارد که نشان می دهند ترکیه در همکاری با ارتش ملی سوریه دست کم ۶۳ تبعه سوری را در شمال شرقی این کشور بازداشت و به داخل خاک خود منتقل کرده است. مجازات‌هایی از جمله حبس ابد در انتظار بسیاری از افراد بازداشتی است.

در صورت صحت ادعای سازمان دیده‌بان حقوق بشر ترکیه ماده چهارم کنوانسیون ژنو، به عنوان یک قدرت اشغالگر را نقض کرده است.

مایکل پیج، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می گوید: « مقامات ترکیه به عنوان یک قدرت اشغالگر در شمال شرقی سوریه، ملزم به اجرای مقررات بین المللی هستند. این در حالی است که ارتش ترکیه دست به بازداشت های خودسرانه و انتقال افراد به خاک خود می زند تا با مشکوک ترین و مبهم ترین اتهامات این افراد به سال ها حبس در ترکیه محکوم شوند.»

گروه موسوم به ارتش ملی سوریه تحت حمایت آنکارا و یکی از مهم ترین گروهای مسلح مخالفان بشار اسد است. مدارک و مستندات دیده‌بان حقوق بشر نشان می دهد که ارتش ملی سوریه از دسامبر سال ۲۰۱۹ بسیاری از شهروندان سوری عرب و کردتبار را در نقاط مختلف سوریه از جمله، راس العین بازداشت و بواسطه کمک نظامیان ترکیه به این کشور منتقل کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر به حدود ۴۷۰۰ صفحه سند رسمی در این باره دست پیدا کرده است. این اسناد شامل سوابق انتقال و بازجویی، کیفرخواست و گزارش های پلیس و پزشکی قانونی است که از طرف وکلا و سازمان های کرد به دست این سازمان رسیده است. دیده‌بان حقوق بشر همچنین با شش نفر از بستگانِ نزدیکِ ۸ تن از بازداشت شدگان و همچنین دو نفر از وکلای متهمان مصاحبه کرده است.

سایر شواهد و گزارش های منتشر شده از گروه های دیگر حقوق بشری نشان می دهد که تعداد واقعی سوری هایی که به طور غیرقانونی به ترکیه منتقل شده اند می تواند نزدیک به ۲۰۰ نفر باشد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر می گوید آنکارا هیچگاه در طول دو سال اخیر انتقال زندانیان سوری به ترکیه را متوقف نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سالانه «مدافعان حقوق بشر»؛ خطرناک‌ترین قاره برای کنشگران کدام است؟

ترکیه پس از کشته شدن ۹ سرباز حملات هوایی را علیه شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه انجام داد

ترکیه به تلافی کشته شدن ۱۲ سرباز حملات خود را علیه گروه‌های کرد سوریه و عراق تشدید کرد