پژوهش علمی: کرگدن‌های آویزان خوشبخت‌ترند

جابجایی کرگدن با بالگرد در آفریقای جنوبی
جابجایی کرگدن با بالگرد در آفریقای جنوبی Copyright  Warren Smart / WWF / Green Renaissance
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دکتر رابین رادکلیف، مدرس ارشد دامپزشکی حیات وحش و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: «ما دریافتیم كه معلق كردن كرگدن‌ها از پاها ایمن‌تراز آن است كه تصور می‌كردیم.»

آگهی

مطالعات جدید نشان می‌دهد که آویزان کردن کرگدن‌ها از پاهایشان، برای سلامتی آنها خوب است زیرا داروی بیهوشی در این حالت کمتر به بدن حیوان آسیب می‌زند.

کرگدن‌های سیاه عمدتاً به دلیل تقاضای قابل توجهی که برای شاخ آنها وجود دارد، با خطر کشتار و حتی انقراض نسل روبرو هستند و به همین دلیل کارشناسان حفاظت از محیط زیست چندین سال است که در حال یافتن راه‌هایی برای محافظت بهتر از آنها هستند.

مأموران حفظ حیات وحش گاهی اوقات مجبورند کرگدن‌ها را با بالگرد از مناطق دور از دسترس به جاهایی امن‌تر منتقل کنند. اما حمل و نقل موجودات عظیم‌الجثه مثل کرگدن‌ها می‌تواند برای آنها خطرآفرین باشد و مأموران باید کاری کنند که حیوان در جریان جابجایی در آرامش باشد. کارشناسان صندوق جهانی طبیعت می‌گویند حمل کرگدن از طریق بلند کردن پاها به معنی رفتار مهربانانه‌تر با این حیوانات است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

WWF / Green Renaissance
جابجایی کرگدن با بالگرد در آفریقای جنوبیWWF / Green Renaissance

نتیجه یکی از جدیدترین مطالعات علمی در دانشگاه کُرنل نیویورک نشان می‌دهد که کرگدن‌ها در حالت آویزان میان زمین و آسمان حس بهتری دارند. در مقاله علمی مربوط به این پژوهش که نتیجه آن در «مجله بیماری‌های حیوانات وحشی» منتشر شده، آمده است: «در واقع کرگدن‌ها هنگامی که در آسمان قرار می‌گیرند حالشان بهتر می‌شود.»

این جمله شاید در خوانش اول باورناپذیر یا حتی خنده‌دار به نظر برسد، اما پژوهشگران استفاده از این روش جابجایی را «گامی مثبت و حیاتی» در جهت حفظ این گونه جانوری برشمرده‌اند.

پژوهش میدانی

تیم علمی دانشگاه کرنل برای انجام پژوهش میدانی در این زمینه، با سفر به پارک ملی واتربورگ در نامیبیا، روی ۱۲ کرگدن تحقیق کردند.

دکتر رابین رادکلیف، مدرس ارشد دامپزشکی حیات وحش و نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: «ما دریافتیم كه معلق كردن كرگدن‌ها از پاها ایمن‌تراز آن است كه تصور می‌كردیم.»

Warren Smart/ WWF / Green Renaissance
جابجایی کرگدن سیاه با بالگردWarren Smart/ WWF / Green Renaissance

او در نتایج مطالعه علمی خود و گروه تحت مدیریتش نوشته است: «تیم‌های مدیریتی باید کرگدن‌ها را از مناطق دورافتاده‌ای که از طریق جاده دسترسی‌پذیر نیستند، به جاهای دیگری منتقل کنند. هدف از این کار در امان نگه داشتن این جانوران از دست شکارچیان غیرقانونی و نیز پراکندن آنها در سراسر زیستگاه‌هاست برای آن که خزانه‌های ژنی آنها سالم بماند.»

داروی بیهوشی در حالت آویزان ضرر کمتری دارد

روش حمل و نقل کرگدن به شکل آویزان اکنون حدود ده سال است که انجام می‌شود اما در مورد این که آیا داروهای بیهوشی و آرام‌بخش‌های قوی در هنگام آویزان شدن حیوان برعکس حالت خوابیده به پهلو، برای او خطرناک است یا نه، بحث‌ها بین کارشناسان تا امروز ادامه یافته است.

بر پایه تحقیق دانشمدان، داروهای آرام‌بخش در واقع مواد افیونی قوی هستند و عوارض جانبی آن می‌تواند «سلامت کرگدن را مختل کرده و حتی منجر به مرگش شود». اما آنها اکنون دریافته‌اند که اگر این حیوان را وارونه کنند به طوری که پاهایش در هوا باشد، خطر این داروها بسیار کمتر می‌شود.

رادکلیف می‌گوید: «آویزان کردن کرگدن‌ها در واقع باعث بهبود گردش هوا در ریه‌های حیوان می شود. اگر چه میزان این بهبود کم است، اما از میزان گردش هوا در حالت خوابیده به پهلو بهتر است.»

Warren Smart/ WWF / Green Renaissance
جابجایی کرگدن با بالگرد در آفریقاWarren Smart/ WWF / Green Renaissance

این تحقیق خبر خوبی برای آن دسته از حافظان محیط زیست است که برای نگهداری گونه کرگدن سیاه تلاش می‌کنند، اما آنها می‌گویند هنوز اطلاعات بیشتری در این زمینه لازم است و کارهای بیشتری نیز باید انجام شود. آلیسا آلن، کنشگر محیط زیست و مدیر سازمان مردم‌نهاد «پتا» که در زمینه حقوق حیوانات فعالیت دارد، از انتشار این یافته علمی خوشحال است و می‌گوید با این تحقیق، اطلاعات مهمی در مورد جابجایی کرگدن‌ها منتشر شده و اهداف حفاظتی و زیست‌محیطی روشن‌تر شده است.

با این همه نیاز است که نتایج این پژوهش با تلاش‌های دیگر شامل حفاظت از زیستگاه‌های جانوری، وضع قوانین سختگیرانه‌تر با پشتوانه اجرایی برای منع شکار غیرقانونی همراه شود.

منابع بیشتر • euronews Living

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تولد نادر توله کرگدن سوماترایی در اندونزی امید به حفظ این گونه درحال انقراض را افزایش داد

دو هزار و ۵۰۰ شاخ کرگدن را در هند سوزاندند

تعقیب و گریز کرگدن و خودروسواری