ایران برای ملوانان نفت‌کش توقیف شده کره جنوبی اجازه خروج از کشور صادر کرد

توقیف نفت‌کش کره جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران
توقیف نفت‌کش کره جنوبی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران Copyright Tasnim News Agency via AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه ایران اعلام کرد برای ملوانان نفتکش کره‌ای که از نزدیک به یک ماه پیش در پی توقیف توسط سپاه پاسداران در ایران گرفتار هستند، اجازه خروج از کشور صادر شده است.

آگهی

وزارت خارجه ایران از صدور «اجازه خروج از کشور» برای ملوانان نفت‌کش کره‌ای که از نزدیک به یک ماه پیش در پی توقیف توسط سپاه پاسداران در ایران گرفتار هستند، خبر داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضائیه ایران، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده است، اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.

آقای خطیب‌زاده با یادآوری اینکه آزادی خدمه این نفت‌کش بر پایه حرکت انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی صورت گرفته، تاکید کرد که بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی کره‌ای و کاپیتان آن در چارچوب قوانین ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خاطر نشان کرد که وزارت خارجه کره جنوبی در تازه‌ترین مذاکره خود با طرف‌های ایرانی، بر اراده دولت این کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت منابع مسدود شده ایران در اسرع وقت تاکید کرده است.

مطابق اعلام وزارت خارجه کره جنوبی، نفت‌کش توقیف شده این کشور دارای ۲۰ خدمه‌ با تابعیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران ۲۹ روز پیش(۴ ژانویه) یک نفت‌کش کره جنوبی را که حامل محموله ۷ هزار و ۲۰۰ تنی اتانول بود در آبهای خلیج فارس توقیف کرد. ایران نفت‌کش «هانکوک چمی» را به «ایجاد آلودگی زیست محیطی» متهم کرد.

این توقیف در آستانه سفر معاون وزارت خارجه کره جنوبی به تهران برای رایزنی در مورد سرنوشت ۷ میلیارد دلار دارایی ارزی بلوکه شده ایران نزد بانک‌های کره‌ای رخ داد.

اختلاف دو کشور در مورد نحوه استفاده از منابع مسدود شدۀ ایران در بانک‌های کره در شرایط برقراری تحریم‌های آمریکا و ادعای ایرانیان دربارۀ آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده توسط نفتکش «هانکوک چمی» درنهایت موجب شد تا سفر هیات دیپلماتیک کره جنوبی روز سه‌شنبه(۱۳ ژانویه) بدون نتیجه پایان یابد.

یازده روز بعد یعنی ۲۴ ژانویه گذشته، مقام‌های گارد ساحلی اندونزی از توقیف یک نفتکش ایرانی و یک نفتکش پانامایی به ظن انتقال غیرقانونی نفت در آبهای این کشور خبر دادند. مطابق اعلام اولیه اندونزی، ۶۱ خدمه این دو شناور دارای تابعیت ایرانی و چینی هستند. چین سپس تایید کرد که تنها ۲۵ تن از خدمه این دو نفت‌کش دارای تابعیت این کشور هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اندونزی روز جمعه گذشته اعلام کرد که تحقیقات درباره تخلف‌های دو نفت‌کش توقیف شده یک هفته دیگر به پایان می‌رسد و در صورت عدم تایید اتهام‌های وارده، این دو شناور رفع توقیف خواهند شد. اندونزی هر گونه ارتباط میان توقیف این دو شناور را با توقیف نفت‌کش کره‌ای توسط ایران رد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر کره جنوبی در تهران؛ جهانگیری: سئول سریعاً منابع ارزی ایران را آزاد کند

توافق تهران و سئول بر سر آزادسازی بخشی از پول‌های مسدود شده ایران

تهران: نفتی که آمریکا با دزدی دریایی توقیف کرده متعلق به دولت ایران نیست