اسرائیل از روی میز بودن گزینه تهاجمی می‌گوید و ایران آن را جنگ روانی می‌داند

canva
canva Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های اسرائیلی به دنبال برپایی مانورهای نظامی از سوی ایران در هفته‌های اخیر تاکید کردند که طرح‌های عملیاتی بیشتری تدارک دیدند و گزینه‌های تهاجمی روی میز است.

آگهی

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در ایالات متحده و زمزمه‌های احتمال بازگشت آمریکا به برجام امکان تازه‌ای از شکل‌گیری روابط دیپلماتیک میان ایالات متحده و ایران محتمل شده است. در همین حال مقام‌های اسرائیلی به دنبال برپایی مانورهای نظامی از سوی ایران در هفته‌های اخیر تاکید کردند که طرح‌های عملیاتی بیشتری تدارک دیدند و گزینه‌های تهاجمی روی میز است.

ژنرال آویو کوخاوی، رئيس ستاد نیروهای مسلح اسرائيل روز سه‌شنبه ۲۶ ژانویه گفت: «من به ارتش اسرائیل دستور داده‌ام علاوه بر برنامه‌های موجود، چندین طرح عملیاتی دیگر را نیز تهیه کند. البته تصمیم‌گیری درباره شروع آن مبتنی بر مراتب سیاسی است با این حال، گزینه‌های تهاجمی باید آماده و روی میز باشد.»

گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل نیزدر همین زمینه گفت: «هر دو دولت در آمریکا و ما البته به وضوح از دولت جدید نیز شنیده‌ایم که اجازه نمی‌دهد ایران هسته‌ای شود. البته ممکن است ما در چگونگی رسیدن به این امر دیدگاه متفاوتی داشته باشیم.»

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه در واکنش سخنان گفت: «آنها بیشتر حرف می‌زنند بیشتر دنبال جنگ روانی هستند، مانورهای مختلفی که داشتیم نشان می‌دهد ما قصد تهاجم و جنگ نداریم اما در ارتباط با دفاع از کشور جدی هستیم.»

این نخستین بار نیست که تهران و تل آویو یکدیگررا به جنگ تهدید می‌کنند طی ماه‌ها و روزهای پایانی دولت دونالد ترامپ، خاصه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق این تنش‌ها تشدید شده و بارها چهره عریان خود را در سوریه نشان داده است. ترور فخری زاده در نزدیکی پایتخت ایران از موارد اخیری است که طی آن تهران انگشت اتهام را به‌سوی اسرائیل نشانه رفت و از زبان فرماندهان خود تهدید به مقابله به مثل کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس هند از وقوع یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو خبر داد

آیا اسرائیل بدون ترامپ برای درگیری مستقیم با ایران آماده می‌شود؟

آمریکا دو شرکت و چهار فرد ایرانی مرتبط با سپاه را به اتهام «فعالیت‌های سایبری» تحریم کرد