بایدن در نخستین تماس با رهبران خارجی با ترودو گفتگو می‌کند؛ فعلا تماس با پوتین در برنامه نیست

بایدن و ترودو
بایدن و ترودو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته سخنگوی کاخ سفید فعلا هیچ برنامه‌ای برای تماس آقای بایدن با ولادیمیر پوتین در دستور کار نیست.

آگهی

جو بایدن برای نخستین گفتگوی خود با یک رهبر خارجی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایالات متحده روز جمعه با جاستین ترودو،‌ نخست وزیر کانادا تماس تلفنی برقرار خواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در جریان یک نشست خبری با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت که دو طرف بی شک در بخشی از این تماس تفلنی در باره روابط بسیار مهم میان ایالات متحده و کانادا گفتگو خواهند کرد و بخشی دیگر از این گفتگو نیز به تصمیم جو بایدن در باره خط لوله کیستون اختصاص خواهد داشت.

خط لوله کیستون که کار انتقال نفت خام تولید شده از ذخایر ماسه‌ای آلبرتا،‌ کانادا و شمال ایالات متحده به پالایشگاه‌های ساحل خلیج تگزاس را انجام می‌دهد سال ۲۰۰۸ تاسیس شد.

این پروژه به دلیل تبعات زیست محیطی و ترکیبات ویژه و زیان‌بارنفتی که توسط آن منتقل می شود همواره مخالفت کنشگران محیط زیست را به همراه داشته است.

انتقال نفت از طریق این خط لوله پس از به قدرت رسیدن باراک اوباما به دلایل زیست محیطی متوقف شد اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ، به دلیل منافع اقتصادی از سر گرفته شد.

چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده که در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود بسیاری از احکام و فرامین دونالد ترامپ را در صورت به قدرت رسیدن لغو کند ساعاتی پس از برگزاری مراسم تحلیف ضمن عمل به این قول ۱۷ فرمان جدید صادر کرد.

بازگشت به پیمان آب و هوایی پاریس یکی از این احکام بود که به امضای جو بایدن رسید. او حالا در راستای اهمیت دادن به مسائل اقلیمی و زیست محیطی در نخستین گفتگو با رهبران خارجی به گفته سخنگوی کاخ سفید مسئله خط لوله کیستون را پیش خواهد کشید و احتمالا دیدگاه خود را برای توقف فعالیت آن مطرح خواهد کرد.

خانم ساکی در ادامه این کنفرانس خبری یادآور شد که انجام نخستین گفتگو‌ها با شرکا و متحدان ایالات متحده برای جو بایدن در اولویت قرار دارد.

وی در عین حال تصریح کرد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای تماس آقای بایدن با ولادیمیر پوتین در دستور کار نیست. به گفته سخنگوی کاخ سفید آقای بایدن معتقد است که بازسازی روابط با شرکا و متحدان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی سپس در کنایه‌ای به حملات سایبری گسترده ماه دسامبر به زیرساخت‌های اطلاعاتی و برخی نهاد‌های دولتی که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به روسیه نسبت داده شده گفت که از دید جود بایدن باید همزمان به واسطه «سولار وایندز» با چالش‌ها و تهدیدهایی که در جهان با آن روبرو هستیم، مقابله کنیم.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفت‌وگوی تلفنی امانوئل ماکرون و جو بایدن؛ برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد

نیروهای امنیتی آمریکا مانع اتصال دوچرخه ثابت بایدن به اینترنت شدند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت