ترکیه از آمریکا خواست در بازبینی سامانه اس-۴۰۰ روسی همکاری کند

سامانه اس-۴۰۰
سامانه اس-۴۰۰ Copyright AP/Turkish Defense Ministry
Copyright AP/Turkish Defense Ministry
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان نیز روز جمعه گفته بود که پس از تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا گفتگوی این کشور در مورد اختلاف مربوط به اس-۴۰۰ با رهبری جدید آمریکا ادامه خواهد یافت.

آگهی

ترکیه می‌گوید پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک با آمریکا برای بازبینی فنی موشک‌های دفاعی اس-۴۰۰ را که از روسیه خریده، بار دیگر در دوران ریاست جمهوری جو بایدن مطرح می‌کند.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این موضوع را روز جمعه ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) هنگام بازگشت از سفر دیپلماتیک خود به پاکستان به خبرنگاران اعلام کرد و گفت: «ما تلاش‌های صادقانه خود برای بهبود روابط (با آمریکا) را نشان خواهیم داد و از دولت بایدن نیز همین رویکرد را انتظار داریم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اردوغان: از کسی اجازه نمی‌گیریم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز جمعه گفته بود که پس از تحلیف رئیس جمهوری جدید آمریکا که قرار است در روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه (یکم بهمن) انجام شود، گفتگوی این کشور در مورد اختلاف مربوط به اس-۴۰۰ با رهبری جدید آمریکا ادامه خواهد یافت. وی با این حال افزود: «من نمی‌دانم بایدن چه خواهد گفت، اما در هر صورت ما از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم.»

رئیبس جمهوری ترکیه گفت که این کشور در پایان ماه ژانویه در مورد دریافت دومین هنگ از سامانه‌های موشکی پدافند هوایی اس-۴۰۰ با روسیه گفتگو خواهد کرد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که پس از روی کار آمدن بایدن گام‌های مثبتی در مورد نقش ترکیه در برنامه ترکیه برای خرید جت اف-۳۵ برداشته شود.

دولت واشنگتن در ماه گذشته میلادی تحریم‌های طولانی مدت آنکارا را به دلیل خرید سامانه‌های دفاعی اس-۴۰۰ اعمال کرد، اقدامی که ترکیه آن را «یک اشتباه بزرگ» خواند. آمریکا همچنین نام ترکیه را که متحد این کشور در ناتو است، از برنامه فروش جت‌های جنگنده اف-۳۵ خود حذف کرد. قرار بود ترکیه ۱۰۰ فروند از این نوع جنگنده آمریکایی را سفارش بدهد.

واشنگتن می‌گوید سامانه‌های اس-۴۰۰ تهدیدی برای جنگنده‌های اف-۳۵ و نیز سامانه‌های دفاعی گسترده‌تر ناتو است. ترکیه با رد این ادعا می‌گوید اس-۴۰۰ در ناتو ادغام نخواهند شد و پیشنهاد کرده است که برای بررسی ادعاهای متناقض آمریکا یک کارگروه مشترک با این کشور تشکیل دهد.

تحویل سامانه‌های دفاع هوایی روسی اس-۴۰۰ به ترکیه از اواسط ژوئیه سال ۲۰۱۹ آغاز شده و از همان زمان سبب ایجاد بحران در روابط آنکارا با واشنگتن گردید. مقامات ایالات متحده از ترکیه خواسته بودند به جای اس-۴۰۰ روسی، سامانه آمریکایی پاتریوت را بخرد، اما ترکیه این پیشنهاد را نپذیرفت.

ترکیه می‌گوید خرید اس-۴۰۰ برای این کشور نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت بوده است زیرا قادر به تهیه پدافند موشکی از دیگر متحدان ناتو با شرایطِ راضی‌کننده نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا اقدام ترکیه در آزمایش سامانه دفاعی اس-۴۰۰ را محکوم کرد

اردوغان: سامانه موشکی اس۴۰۰ را از روسیه خریده‌ایم و تحویل می‌گیریم 

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟