پایان بی‌حاصل گفتگوهای ایران و کره؛ تهران دریافت واکسن کرونا در قبال پول مسدود شده را رد کرد

Iranian Foreign Ministry
Iranian Foreign Ministry Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سئول در تلاش بوده تا بخشی از دارایی‌های مسدود شده را بدون نقض تحریم‌های آمریکا، از مسیر تامین واکسن کووید۱۹ با همکاری تسهیلات «کوواکس»، به ایران برگرداند. با این حال ایران حاضر به پذیرش این راه حل نشده است.

آگهی

دیپلمات‌های کره‌ای که برای مذاکره با مقامات ایرانی در موضوع آزادسازی یک نفتکش متعلق به این کشور به تهران آمده بودند، روز سه‌شنبه ایران را دست خالی ترک کردند.

بنا بر اعلام رسانه‌های کره جنوبی، علت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، اختلاف دو کشور در موضوع پول‌های مسدود شدۀ ایران در بانک‌های کره در پی تحریم‌های آمریکا و نیز بی‌نتیجه ماندن گفتگوها بر سر ادعای ایرانیان دربارۀ آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده توسط نفتکش «هانکوک چمی» بوده است.

وزارت خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر سه روزه چوی جونگ-‌کن، معاون وزیر خارجه این کشور به ایران و گفتگوهای او با مقامات ایران برای آزادسازی این کشتی و خدمه آن، بدون رسیدن به توافق پایان یافته است.

با این وجود در ادامه این بیانیه آمده است که گفتگوها برای رسیدن به «راه حل‌های سریع و سازنده برای مسائل مورد بحث» بر اساس «دوستی دیرینۀ» دو کشور ادامه خواهد یافت.

بنا بر این بیانیه، آقای چوی در جریان سفر خود به ایران، به توقیف این نفتکش و ۲۰ خدمه آن در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران اعتراض و تاکید کرده که این کار امنیت شهروندان کره را به خطر انداخته است. او همچنین خواستار آن شده که به ملوانان این نفتکش اجازۀ دیدار با مقامات کنسولگری کره جنوبی در ایران داده شود.

وزارتخانه همچنین اعلام داشت که طرف ایرانی متعهد شده است تا در برخورد با این پرونده یک «روند قضایی منصفانه و عادلانه» را به اجرا بگذارد و رفتار انسان‌دوستانه را در قبال خدمه این نفتکش تضمین کند و اجازۀ دیدار آنها با مقامات کنسولگری را بدهد.

کره جنوبی همچنین اعلام کرد که اگرچه در جریان این دیدار از مقامات ایران خواسته شده تا شواهدی دربارۀ آلودگی‌های زیست محیطی این نفتکش ارائه دهند، اما طرف ایرانی در حالی که بیش از یک‌هفته از توقیف نفتکش گذشته، هیچ پاسخی در این باره نداده است.

اپراتور نفتکش «هانکوک چمی» مستقر در شهر بوسان کره جنوبی نیز ادعاهای مقامات ایران مبنی بر این که علت توقیف این نفتکش «یک موضوع فنی» مربوط به آلودگی‌های شیمیایی و زیست محیطی است را رد کرده است.

بن‌بست دریافت ۷ میلیارد دلار پول مسدود شده

این باور وجود دارد که توقیف نفتکش «هانکوک چمی» از سوی سپاه، تلاشی در راه آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در دو بانک کره جنوبی باشد و بر این اساس، حتی دولت ایران سئول را به گروگان گرفتن این وجوه متهم کرده است.

این پول‌ها از ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی در پی اعمال تحریم‌های جدیدی از سوی ایالات متحده در قبال ایران، در بانک‌های کره باقی مانده است و چوی جونگ-‌کن، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در جریان سفرش به ایران، به مقامات تهران گفته است که با توجه به ارتباط پیچیده‌ای که میان سیستم مالی کره با آمریکا وجود دارد، سئول برای آزادسازی این مبلغ نیاز به موافقت و همکاری واشنگتن دارد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه این کشور، آقای چوی به طرف ایرانی اعلام کرده است: «می‌خواهیم ایران این واقعیت را بفهمد و بطور فعال در راه یافتن راهی برای استفاده موثر از وجوه مسدود شده، تلاش و همکاری کند.»

تلاش ناموفق سئول برای فرستادن واکسن کووید۱۹ به ایران در قبال وجوه بلوکه شده

خبرگزاری‌های کره جنوبی همچنین اعلام کردند که سئول در تلاش بوده تا بخشی از دارایی‌های مسدود شده را بدون نقض تحریم‌های آمریکا، از مسیر تامین واکسن کووید۱۹ با همکاری تسهیلات «کوواکس»، به ایران برگرداند.

با این حال به گفته وزارت خارجه این کشور، ایران حاضر به پذیرش این راه حل نشده است.

پیش از این خبرگزاری تسنیم نیز نوشته بود که مقامات کره پیشنهاد داده بودند «به‌ازای این پول آمبولانس و کیت تشخیص کرونا» به ایران بفرستند اما رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران ضمن مخالفت با این پیشنهاد اعلام کرده است: «مشکل ما با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و کره باید ۷ میلیارد دلار ایران را به‌همراه سود این پول برگرداند.»

چوی جونگ-‌کن در جریان سفر خود به ایران با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و همچنین عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت خارجه، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و محمود حکمت‌نیا، معاون وزیر دادگستری دیدار کرد.

او پس از ترک ایران، برای گفتگوهای رسمی راهی قطر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پکن به دنبال آزادسازی ۲۵ خدمۀ چینی تانکرهای توقیف شده در اندونزی

کرونا در ایران؛ افزایش شمار قربانیان به بیش از ۵۶ هزار نفر، انجام تست رایگان در متروی تهران

واکنش کره جنوبی به شرط آزادی زندانیان آمریکایی در ازای انتقال وجوه مسدود شده ایران: اطلاع نداریم