کرونا در ایران؛ افزایش شمار قربانیان به بیش از ۵۶ هزار نفر، انجام تست رایگان در متروی تهران

Vahid Salemi
Vahid Salemi Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران در میان کشورهایی که با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، جایگاه پانزدهم را دارد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت تا کنون بیش از ۱ میلیون و ۳۱۱ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد بیش از ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آگهی

شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه از آغاز طرح تست سریع و رایگان کرونا در یکی از ایستگاههای متروی پایتخت خبر داد.

ایرنا به نقل از فرنوش نوبخت، مدیرعامل این شرکت نوشت که این طرح با هدف کاهش شمار مراجعان به بیمارستان‌ها از روز دوشنبه ۲۲ دی ماه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و شرکت شهر سالم در ایستگاه متروی شوش آغاز شده است و تا سه‌شنبه ۳۰ دی ماه نیز ادامه دارد.

در چهارچوب این طرح، کارشناسان مربوطه از ساعت ۹ تا ۱۳ در ایستگاههای متروی شوش برای انجام رایگان این تست آماده هستند.

اولین گام در راستای انجام تست رایگان کرونا در ایران در حالی برداشته شده که برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که تست کرونا برای شهروندان کاملا رایگان بوده، در ایران برای انجام این آزمایش، در بیمارستان‌ها دولتی دست‌کم ۲۲۰ هزار تومان و در مراکز خصوصی حدود ۷۰۰ هزار تومان از متقاضایان مطالبه می‌شود و بیمه‌های تکمیلی نیز حاضر به پرداخت سهمی از این هزینه نیستند.

ایران در حال حاضر در میان کشورهایی که با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، جایگاه پانزدهم را دارد و بنا بر اعلام وزارت بهداشت تا کنون بیش از ۱ میلیون و ۳۱۱ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و از این تعداد بیش از ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

تنها در شبانه‌روز گذشته ۶ هزار و ۴۷۱ نفر به شمار مبتلایان به کووید۱۹ و ۸۱ نفر نیز به فهرست جانباختگان آن در ایران اضافه شده است.

زنگ خطر کرونا بار دیگر در تهران به صدا درآمد

روز پنج‌شنبه همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره افزایش نسبی شمار مبتلایان در پایتخت هشدار داد.

خبرگزاری مهر به نقل از او نوشت: «برای نخستین بار در چند روز اخیر تعداد بیماران جدید بستری در بخش کرونا به ۳۰۹ نفر رسیده است که طبیعتاً این روزها این آمار همیشه زیر ۲۵۰ نفر بود... از ۳۰۹ مورد بستری که داشتیم ۱۳۱ بیمار در مراقبت‌های ویژه بستری شدند، در حالی که تا قبل از آن تعداد بیماران بخش مراقبت‌های ویژه زیر ۱۰۰ نفر بود.»

علیرضا زالی افزود: «تعداد مراجعان سرپایی در بخش درمان افزایش مختصری نشان می‌دهد که به هزار و ۹۷۰ نفر رسیده است که نسبت به روزهای گذشته شاهد یک خیز نسبی هستیم... معمولاً زودرس‌ترین علائم تغییر در آمار در مراجعان سرپایی است که این تغییر را هم اکنون شاهد هستیم و بعد از آن در میزان بستری‌های جدید و عمومی است... اگر این افزایش آمار فقط در ۲۴ ساعت اخیر باشد و تکرار نشود چندان اهمیتی ندارد اما اگر در ۴۸ ساعت آینده این آمار رو به افزایش باشد، می‌تواند زنگ خطر جدی برای شکنندگی شرایط کرونایی در تهران باشد.»

او یک روز پیش از این نیز با توجه به آلودگی شدید هوای تهران و ارتباط مستقیم آن با گسترش بیماری کووید۱۹، خواستار تعطیلی چند روزه پایتخت شد و گفت: «سازمان بهداشت جهانی نیز این موضوع را تایید کرده است... همزمانی بیماری کرونا و بیماری تنفسی، هم شانس ابتلا و هم شدت بیماری را افزایش می‌دهد و در مورد ذرات معلق ۲.۵ میکرون این موضوع کاملا اثبات شده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کووید در ایران؛ «با گسترش کرونای انگلیسی کنترل ویروس به سخت‌ترین مرحله رسیده»

پایان بی‌حاصل گفتگوهای ایران و کره؛ تهران دریافت واکسن کرونا در قبال پول مسدود شده را رد کرد

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای جستجوی منشا کرونا به چین سفر می‌کنند