گروه حقوق بشری اسرائيلی رژیم این کشور را نظام «آپارتاید» نامید

معرض فلسطینی در روستای شوفا واقع در کرانهٔ باختری رود اردن
معرض فلسطینی در روستای شوفا واقع در کرانهٔ باختری رود اردن Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بین این رودخانه و این دریا یک وجب خاک نیست که در آن فلسطینی و یهودی با هم برابر باشند.»

آگهی

یک گروه پیشروی مدافع حقوق بشر در اسرائيل، دولت این کشور و نیز شیوهٔ کنترل نواحی فلسطینی را رسما نظام «آپارتاید» یا تبعیض نژادی نامید.

گروه بت‌شلم در تازه‌ترین گزارش خود از شرایط زندگی انسانی در اسرائیل اعلام کرد که فلسطینی‌هایی که در نواحی مختلف اشغالی از کرانهٔ باختری رود اردن و نوار غزه گرفته تا بیت‌المقدس شرقی و همچنین در داخل خاک اسرائيل، به‌سر می‌برند، نسبت به یهودیان ساکن مناطق، بسیار کمتر از حقوق انسانی خود بهره‌مند می‌شوند.

هگی ایلعاد، مدیر این گروه اعلام کرد:‌ «یکی از نکات کلیدی تحلیل ما این است که اینجا یک ناحیهٔ ژئوپولیتیکی مجزاست که یک دولت آن را اداره می‌کند.» و افزود: «این دموکراسیِ همراه با اشغال نیست. بلکه آپارتاید میان رود (اردن) و دریا (مدیترانه) است.»

اصطلاح رژیم آپارتاید یا نظام تبعیض نژادی، در اسرائيل یک تابو به‌شمار می‌رود و این موضوع که یک سازمان معتبر اسرائیلی این اصطلاح را مستقیما و به‌شکل رسمی به‌کار برده نشانگر تغییر بیش‌ازپیش رویکردها در این کشور است.

آقای ایلعاد در بخش دیگر از سخنان خود افزود:‌ «ما نمی‌گوییم تبعیضی که بر آن فلسطینی ساکن غزه می‌رود همان است که بر فلسطینی شهروند اسرائيل می‌رود. بلکه می‌گوییم بین این رودخانه و این دریا یک وجب خاک نیست که در آن فلسطینی و یهودی با هم برابر باشند.»

آسیوشیتد پرس
یک زن فلسطینی برابر خانه‌اش در کرانهٔ باختری که به‌دست ارتش اسرائيل ویران شدهآسیوشیتد پرس

در سال‌های اخیر شماری از نویسندگان، سیاستمداران و ژنرال‌های سابق ارتش دیدگاه خود را درباره نظام حاکم بر اسرائيل تغییر داده و به انتقاد از سیاست‌های دولت دست‌ راستی این کشور در زمینه حقوق بشر پرداخته‌اند.

سال گذشته ادعای پیتر باینارت، روزنامه‌نگار برجسته و استاد دانشگاه یهودی-آمریکایی در این زمینه خبرساز شد. وی خواستار تشکیل دولتی واحد در اسرائيل شد که در آن مسلمانان و یهودیان حقوق برابر داشته باشند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

حدود یک پنجم از جمعیت ۹ میلیون نفری اسرائيل را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند. مقامات اسرائيل سال‌هاست که این کشور را تنها «دموکراسی واقعی خاورمیانه» می‌نامند و می‌گویند اقداماتی که در غزه و کرانهٔ باختری رود اردن صورت می‌گیرد موقتی بوده و تنها به‌منظور تأمین امنیت شهروندان صورت می‌گیرند.

منتقدان سرسخت اسرائيل سال‌هاست که این کشور را یک نظام آپارتاید می‌نامند، نامی که به نظام برتری حقوقی سفیدپوستان در آفریقای جنوبی اشاره دارد که سرانجام در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید.

نظام آپارتاید یا تبعیض نژادی طبق تعریف دادگاه جرائم بین‌المللی عبارت است از «نظامی ساختارمند از سلطه و ستم روش‌مند ازسوی یک گروه نژادی.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک نیروهای اسرائيلی به سمت یک فلسطینی، او را از گردن به پایین فلج کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم