غول‌های دنیای اینترنت در مقابل دونالد ترامپ؛ سرویس‌دهی «پارلر» برای یک ‌هفته متوقف شد

Eric Gay
Eric Gay Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گوگل و اپل، اپلیکشین «پارلر» را که در میان طرفداران ترامپ بسیار محبوب است، از فهرست اپلیکشین‌های موجود در فروشگاه‌های خود یعنی اپ‌استور و گوگل پلی حذف کردند. آمازون نیز «پارلر» را از سرویس میزبانی وب حذف کرد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده که در پی حمله طرفدارانش به کنگره آمریکا در هفته گذشته، از ورود به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی اصلی محروم شد، اکنون به دنبال فضای جدیدی در اینترنت برای ارتباط با طرفدارانش است و از این رو به اپلیکشن «پارلر» روی آورده است.

این کار باعث شد تا گوگل و اپل، اپلیکشین «پارلر» را که در میان طرفداران ترامپ بسیار محبوب است، از فهرست اپلیکشین‌های موجود در فروشگاه‌های خود یعنی اپ‌استور و گوگل پلی استور‌ حذف کند. آمازون نیز «پارلر» را از سرویس میزبانی وب حذف کرد.

در واکنش به این اتفاقات جان ماتزه، مدیرعامل «پارلر» با امید بازگشتِ روی خوشِ بزرگترین غول‌های دنیای اینترنت به این شبکه اجتماعی که تنها دو سال از راه اندازی آن می‌گذرد، اعلام کرد که برای مدت یک هفته سرویس‌دهی «پارلر» را متوقف و بازنگری در فعالیتهای آن را آغاز خواهد کرد.

با این وجود او مجازاتهای اپل، گوگل و آمازون را «حمله‌ای هماهنگ شده از سوی غول‌های فناوری برای از بین بردن فرصت رقابت در بازار» توصیف کرد؛ زیرا به گفته او در مدت دو سال اخیر «پارلر بسیار موفق بوده است».

گمانه زنی‌ها حاکیست که حتی اگر خوشبینی جان ماتزه درست از آب درآید، باز هم بعید است که این شبکه اجتماعی بتواند به موفقیت پیشین خود دست یابد.

شبکه اجتماعی نوبنیاد «پارلر» بیش از ۱۲ میلیون کاربر عمدتا در میان هواداران با دیدگاه‌های راست افراطی دارد که گفته می‌شود بسیاری از آنها دنبال‌کننده‌های دونالد ترامپ در توییتر بوده‌اند.

حذف اپلیکیشن «پارلر» از گوگل پلی‌استور، جمعه گذشته بدون هشدار قبلی به این شبکه اجتماعی انجام شد؛ گوگل دلیل این کار را فرستاده شدن مطالبی از مسیر پارلر با هدف «تحریک خشونت مداوم در ایالات متحده» اعلام کرد.

اپل نیز روز شنبه پس از یک مهلت ۲۴ ساعته به «پارلر» برای برنامه‌ریزی مجدد با هدف جلوگیری از استفاده از این پلتفرم برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و خطرناک، اقدام به حذف آن کرد.

آمازون نیز روز شنبه به «پارلر» پیام داد که از نیمه شب یکشنبه باید به دنبال یک سرویس میزبانی وب دیگر برای فعالیت باشد. در نامه‌ای که از سوی آمازون برای «پارلر» فرستاده شد، آمده است که تنها در چند هفته گذشته دست‌کم ۹۸ پست که «بوضوح خشونت را تشویق و تحریک می‌کنند» در این شبکه اجتماعی منتشر شده و به این ترتیب ادامه فعالیت کاربران در این شبکه «یک خطر واقعی برای امنیت عمومی» است.

جان ماتزه، مدیرعامل «پارلر» روز یکشنبه در جریان گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد که کار بازنگری در سیاست‌ها و اصلاح فعالیت‌های «پارلر» همچنان ادامه دارد. با این وجود افزود: «بسیاری از فروشندگان ما را رها کرده‌اند. اگرچه در تلاشیم تا هرچه سریعتر آنلاین شویم، اما با مشکلات زیادی روبرو هستیم. زیرا بسیاری از فروشندگان دیگر حاضر با کار با ما نیستند چراکه فعالیت آنها بیش از همه به تاییدهای اپل و گوگل وابسته است.»

ترامپ وعده داده است که احتمالا پلتفرم شخصی خود را برای ارتباط با طرفدارانش راه اندازی خواهد کرد اما کارشناسان پیش‌بینی می کنند که این کار به سرعت عملی نشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپلیکیشن شبکه اجتماعی دونالد ترامپ آغاز به کار کرد

کنگره آمریکا پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت