رهبر کره شمالی در آستانه به قدرت رسیدن بایدن: آمریکا بزرگ‌ترین دشمن ماست

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر کره شمالی همچنین خواستار استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته‌تر شد. کیم گفت کره شمالی از سلاح هسته‌ای خود «سوء‌ استفاده نمی‌کند» اما در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود و از جمله بالا بردن ظرفیت‌های حمله «پیشگیرانه» و «تلافی‌جویانه» با تولید کلاهک در اندازه‌های مختلف است.

آگهی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آمریکا را «بزرگ‌ترین دشمن» کشورش خواند و به این ترتیب جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا را در آستانه به قدرت رسیدن در برابر چالشی جدی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون که روز جمعه ۸ ژانویه (۱۹ دی) در نشست چند روزه کنگره حزب حاکم «کارگران کره» سخنرانی می‌کرد، گفت که سیاست «خصمانه» واشنگتن فارغ از آن که چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود، تغییر نمی‌کند، اما با این حال تأکید کرد که کنار گذاشتن این سیاست برای کره شمالی و آمریکا مهم خواهد بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبر کره شمالی گفت: «فعالیت‌های سیاسی خارجی ما باید در جهت به زانو در آوردن آمریکا تنظیم و متمرکز شود زیرا آمریکا بزرگ‌ترین دشمن و مانع اصلی ما در مسیر توسعه نوآورانه است.»

کیم گفت: «مهم نیست که چه کسی در ایالات متحده قدرت را در دست دارد زیرا در هر صورت ماهیت واقعی این کشور و سیاست‌ زیربنایی آن در قبال کره شمالی تغییر نمی‌کند.»

وی قول داد روابط خود را با «نیروهای ضد امپریالیستی و مستقل» در جهان گسترش دهد.

رهبر کره شمالی همچنین خواستار استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته‌تر شد. کیم گفت کره شمالی از سلاح هسته‌ای خود «سوء‌ استفاده نمی‌کند» اما در حال گسترش زرادخانه هسته‌ای خود و از جمله بالا بردن ظرفیت‌های حمله «پیشگیرانه» و «تلافی‌جویانه» با تولید کلاهک در اندازه‌های مختلف است.

کیم در سخنرانی خود در کنگره حزب متبوعش خواستار تولید تجهیزات نظامی شامل سلاح‌های مافوق صوت، پهپاد، موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد و ماهواره‌های جاسوسی شد.

آسوشیتدپرس
کنگره حزب کارگران کرهآسوشیتدپرس

وی گفت کره شمالی در حال آماده‌سازی برای آزمایش و تولید انواع سلاح‌های جدید از جمله «موشک چند کلاهک» و «کلاهک‌های پرتابی مافوق صوت برای نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک» است و همزمان تحقیقات برای تولید یک زیردریایی هسته‌ای را نیز تقریبا به پایان رسانده است.

برخی کارشناسان آمریکایی احتمال می‌دهند که بلندپروازی‌های جدید کره شمالی به تشدید تنش با آمریکا در دوران ریاست جو بایدن بینجامد و حتی زمینه را برای بازگشت کره شمالی به آزمایش هسته‌ای فراهم کند.

نه وزارت امور خارجه آمریکا و نه سخنگوی ستاد انتخاباتی جوبایدن هنوز هیچ واکنشی به اظهارات رهبرکره شمالی نشان نداده‌اند.

بایدن که در زمان باراک اوباما معاون رئیس جمهور بود، در طول مبارزات انتخاباتی خود، کیم جونگ اون را «اوباش» خوانده بود. در سال ۲۰۱۹ کره شمالی بایدن را «سگ هار» نامید که باید «با چماق کشته شود».

کیم تا کنون سه ملاقات بی‌پیشینه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا داشته است و این دو با هم نامه‌نگاری هم کردند. اما این تلاش‌ها نتوانست منجر به توافق هسته‌ای یا تغییر رسمی در روابط دو کشور شود. جو بایدن در ماه اکتبر گفت که تنها به شرط موافقت کره شمالی با کاهش ظرفیت هسته‌ای خود، با رهبر این کشور دیدار خواهد کرد.

کیم جونگ اون روز جمعه از کره جنوبی نیز به دلیل پیشنهاد همکاری در زمینه‌های «غیر ضروری» مانند کمک برای مهار ویروس کرونا و کمک به گردشگری انتقاد کرد و گفت سئول باید خرید اسلحه و انجام رزمایش نظامی با ایالات متحده را متوقف کند. رهبر کره شمالی روز پنجشنبه خواستار گسترش روابط دیپلماتیک با همسایه جنوبی خود شده بود.

«وزارت وحدت دو کره» کره جنوبی در واکنش به اظهارات کیم جونگ اون اعلام کرد این کشور هنوز امیدوار است که روابط کره شمالی با امریکا بهبود یابد و به دنبال آن روند خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره ادامه پیدا کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که پس از انتشار اظهارات کیم منتشر کرد تأکید کرده است: «تحلیف دولت جدید ایالات متحده می‌تواند فرصت خوبی برای بهبود روابط آمریکا و کره شمالی باشد و ما انتظار داریم روابط این دو کشور به سرعت از سر گرفته شود.»

کره شمالی با بحران‌های فزاینده ناشی از تحریم‌های بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای خود و همچنین محدودیت‌های شدید خودسرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مواجه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرهٔ‌ شمالی به دزدی ۲۸۱ میلیون دلاری رمزارزها متهم شد

سازمان ملل: کره شمالی در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود است

کره شمالی مدعی پیشرفت در توسعه موشک‌های مافوق صوت برای حمله به اهداف دوردست آمریکا شد