روسای سازمان‌های اطلاعاتی آذربایجان و ارمنستان در روسیه گفتگو کردند

AP Photo
AP Photo Copyright سرباز صلح‌بان روس، قره باغ
Copyright سرباز صلح‌بان روس، قره باغ
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دیدار روسای دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو طرف بر اهمیت ایجاد یک کانال ارتباطی برای تبادل اطلاعات با یکدیگر تاکید کردند.

آگهی

ژنرال علی نقی‌اف، رئيس دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان که به دعوت الکساندر بورتنیکف، مدیر «سرویس امنیت فدرال روسیه» به این کشور سفر کرده است با همتای ارمنی خود، آرمن آبازایان دیدار و گفتگو کرد.

دیدار روسای اطلاعاتی دو کشور در حالی در روسیه برگزار شد که همچنان آتش درگیری‌ها و تنش‌های مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورت کامل مهار نشده است.

در این دیدار که با میانجیگری آقای بورتنیکف انجام شد طرفین بر سر چگونگی اجرای تفاهم‌نامه آتش‌بس امضا شده میان رئیس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان که با حضور ولادیمیر پوتین حاصل شد با یکدیگر بحث و گفتگو کردند.

این دیدار در حالی انجام شد که هنوز در خصوص چگونگی نقش‌آفرینی نیروهای روسی در فرآیند حفظ صلح تصویر روشنی وجود ندارد. در همین زمینه پیشتر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود که این کشور به فعالیت‌های خود برای دفاع از حقوق آذربایجان افزایش می‌دهد تا در فرآیند حفظ آتش‌بس از حق و حقوق آذربایجان محفاظت شود.

در همین زمینه آقای آکار در آخرین دیدار مجازی خود با رئيس ستاد ارتش و سایر فرماندهان نظامی ترکیه از تکمیل ساخت مرکز مشترک نظارت بر آتش بس در قره‌باغ و اعزام یک ژنرال و ۳۵ افسر این کشور به قره‌باغ خبر داد. 

در بخش دیگری از دیدار روسای اطلاعات ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر اساس چارچوب هنجارهای حقوق بشردوستانه بین‌المللی طرفین در خصوص مسائل امنیت مرزی، مبارزه با تروریسم در محدوده مناطقی که اخیرا از کنترل ارمنستان خارج و دوباره به آذربایجان پیوست و همچنین روشن شدن سرنوشت افراد گمشده و اسیر پس از درگیری‌های قره‌باغ با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

مقامات در این دیدار به اهمیت ایجاد یک کانال ارتباطی مناسب برای تبادل اطلاعات، در صورت لزوم، بحث کردند.

این دیدار و گفتگو در حالی صورت گرفت که در روزهای اخیر خبر حمله یک گروه ارمنی به نیروهای ارتش آذربایجان بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص احتمال بالا گرفتن آتش تنش‌ها را افزایش داد. روز دوشنبه ۲۸ دسامبر وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک نفر از نیروهای نظامی این کشور در حمله ۶ عضو از «یک گروه غیرقانونی ارمنی» کشته شده است. در این بیانیه مقام‌های دولت باکو تاکید کردند که هر ۶ مهاجم را از پای در آورده‌اند.

در هفته‌های اخیر چندین بار باکو و ایروان حملات پراکنده‌ای را در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ انجام داده‌اند و دو طرف یکدیگر را به نقش آتش‌بس متهم کرده‌اند. نیروهای حافظ صلح روسی که مسئول نظارت بر این روند هستند، هرچند مواردی از نقش آتش‌بس را تایید کرده‌اند اما طرف مقصر در این نقض را معرفی نکرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مناقشه قره‌باغ؛ اردوغان در باکو، تظاهرات در ایروان

ترکیه از آغاز تأسیس مرکز مشترک نظارت بر آتش بس قره باغ با روسیه خبر داد

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم