شلیک به هواپیمای اوکراینی؛ ایران برای هر قربانی «۱۵۰ هزار دلار» غرامت می‌دهد

خانواده قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی
خانواده قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات دولت ایران وزارت راه و شهرسازی را موظف کرده است تا «در اسرع وقت» غرامت‌های ۱۵۰ هزار دلاری یا معادل یورویی آن را «براساس مستندات» به بازماندگان پرداخت کند.

آگهی

هیات دولت ایران اختصاص مبلغ «۱۵۰ هزار دلار» غرامت به بازماندگان هر کدام از سرنشینان هواپیمای اوکراینی را که سال گذشته به دنبال اصابت دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد تصویب کرد.

بنا به اعلام معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری ایران وزارت راه و شهرسازی موظف شده است تا «در اسرع وقت» غرامت های «۱۵۰ هزار دلاری یا معادل یورویی» آن را «براساس مستندات» به بازماندگان پرداخت کند. 

یک فروند هواپیمای خطوط هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی سال گذشته دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی در تهران بر اثر اصابت دو موشک سرنگون شد. در این حادثه ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پرواز کشته شدند. مقامات ایران علت سرنگونی این هواپیما را که ساعاتی پس از حمله سپاه پاسداران به دو پایگاه نظامیان آمریکا در عراق روی داد «خطای انسانی» اعلام کردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به دو پایگاه نظامیان آمریکا در عراق به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به دست ارتش ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه بغداد صورت گرفت.

مقامات نظامی ایران تا ۷۲ ساعت پس از سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی اوکراین از اعلام دلیل سقوط این هواپیما خودداری کرده بودند. 

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران پیش از این اعلام کرده بود که غرامت هواپیمای ساقط شده اوکراینی از محل صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد. وی افزوده بود که «فرد متخلف» قادر به تامین رقم غرامت ها نیست. 

از سوی دیگر محمد اسلامی، وزیر مسکن و شهرسازی ایران روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که گزارش «سانحه هواپیمای اوکراینی» به زودی منتشر خواهد شد. 

در مصوبه هیات دولت ایران آمده است که پرداخت غرامت مانع از «پیگیری جنبه کیفری موضوع در مراجع قضایی صلایحتدار» نخواهد شد. بنا به تصمیم هیات دولت ایران غرامت های ۱۵۰ هزار دلاری «بدون هیچ گونه تبعیض ناشی از ملیت و تابعیت» و «براساس قوانین متبوع و قابل اعمال کشورهای جانباختگان» به بازماندگان پرداخت خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراین؛ تجمع در تورنتو کانادا با عکس‌های ۱۷۶ قربانی در دست

ارتش ایران از طراحی «بومی» و تولید «انبوه» دستاوردهای جدید نظامی خبر داد

ایران بدنبال محکومیت تروئیکای اروپایی: سیمرغ همزمان سه ماهواره را وارد مدار کرد