نشست آتی کنگره آمریکا؛ اولین سناتور برای به چالش کشیدن پیروزی بایدن پا پیش گذاشت

جاش هالی، سناتور جمهوریخواه در کنار دونالد ترامپ
جاش هالی، سناتور جمهوریخواه در کنار دونالد ترامپ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جاش هالی اولین سناتور جمهوریخواهی است که از اقدام هم حزبی‌های خود در مجلس نمایندگان برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت می‌کند.

آگهی

جاش هالی، سناتور جمهوریخواه ایالت میسوری در آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در نظر دارد در جریان جلسه هفته آینده کنگره به پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در کالج الکترال اعتراض کند.

او به این ترتیب اولین سناتور جمهوریخواهی است که از اقدام هم حزبی های خود در مجلس نمایندگان برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت می کند. کنگره ایالات متحده قرار است روز ششم ژانویه (۱۷ دی) برای تائید رسمی نتیجه رای گیری در کالج الکترال تشکیل جلسه دهد. اعتراض جاش هالی به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری دستکم تاخیری کوتاه مدت در روند جلسه کنگره ایجاد خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا به دفعات از وقوع «تقلب» در جریان انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) سخن گفته است. او ابراز امیدواری کرده است که اعتراض به نتیجه رای گیری در جلسه روز ششم ژانویه بتواند مانع از اعلام پیروزی قطعی جو بایدن شود. این در حالی است که جمهوریخواهان برای اتخاذ راهبرد مشترک در جریان جلسه هفته آینده کنگره اتفاق نظر ندارند. میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا با اعتراض سناتورهای حزبش به نتیجه رای گیری در کالج الکترال مخالفت کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا و شماری دیگر از سناتورهای جمهوریخواه بر این باور هستند که اعتراض به نتیجه رای گیری در کالج الکترال آنها را در موقعیتی دشوار قرار می دهد زیرا کنگره مجبور به رای گیری درباره اعتراض مطرح شده خواهد شد. آنها معتقدند که نتیجه رای گیری در کالج الکترال در نهایت تائید خواهد شد اما رای گیری در کنگره آنها را مجبور به اعلام نظر خواهد کرد و هر رایی که آنها بدهند در نهایت در کارزارهای انتخاباتی آینده علیه شان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در مقابل اما جاش هالی در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر کرد از «تحقیق کنگره درباره ادعاهای تخلف انتخاباتی» به عنوان «حداقل» اقدامی یاد کرد که اکنون باید صورت بگیرد.

AP Photo
جاش هالی، سناتور ایالت میسوریAP Photo

ساز و کار جلسه ۶ ژانویه در کنگره چیست؟

هر کدام از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در جریان جلسه ششم ژانویه با حمایت حداقل یک سناتور می تواند نتیجه رای گیری در کالج الکترال را به چالش بکشد. اقدامی که منجر به بحث و تبادل نظر و در نهایت رای گیری در هر کدام از دو مجلس نمایندگان و سنا درباره اعتراض مطرح شده خواهد شد.

دونالد ترامپ با توجه به اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان و اکثریت ضعیف جمهوریخواهان در مجلس سنا در نهایت نمی تواند به نتیجه رای گیری درباره اعتراض به نتیجه آرای الکترال امیدوار باشد. برخی از سناتورهای جمهوریخواه از جمله میت رامنی، سناتور ایالت یوتا پیروزی جو بایدن را به رسمیت شناخته اند و در جریان رای گیری از اقدام هم حزبی هایشان برای اعتراض به نتیجه رای گیری در کالج الکترال حمایت نخواهند کرد. دونالد ترامپ حتی در صورت حمایت کل سناتورهای جمهورخواه به رای اکثریت اعضای مجلس نمایندگان نیز نیاز خواهد داشت.

این در حالی است که حمایت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و هم حزبی هایش در این مجلس از عدم تائید نتیجه آرای الکترال امری محال به نظر می رسد. با این حال شماری از اعضای جمهوریخواه کنگره با توجه به تشویق های دونالد ترامپ در نظر دارند تا به نتیجه آرای الکترال در چند ایالت کلیدی که جو بایدن با فاصله اندک در آنها پیروز شد اعتراض کنند.

AP Photo
جلسه ۴ سال پیش کنگره برای تائید پیروزی ترامپAP Photo

سایه رقابت‌های مقدماتی ۲۰۲۴ بر شکاف‌های کنونی در اردوگاه جمهوریخواهان

از جاش هالی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ یاد می شود. اعتراض او به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال جاری احتمالا محبوبیت او را در میان هواداران دونالد ترامپ افزایش خواهد داد.

جلسه روز ششم ژانویه در کنگره حتی با وجود اعتراض های اعضای جمهوریخواه کنگره به نتیجه رای گیری در کالج الکترال در نهایت با تائید پیروزی جو بایدن خاتمه خواهد یافت. با این حال این جلسه می تواند به تعمیق شکاف هایی منجر شود که طی هفته های گذشته در حزب جمهوریخواه پدید آمده است. دونالد ترامپ طی روزهای گذشته از میچ مک کانل بر سر عدم حمایت رهبر جمهوریخواهان در سنا از پرداخت چک های دو هزار دلاری به شهروندان آمریکایی برای مقابله با تاثیرات شیوع ویروس کرونا انتقاد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین پس از آنکه میچ مک کانل به دنبال رای گیری در کالج الکترال جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا به رسمیت شناخت از رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا انتقاد کرده بود.

ریاست جلسه روز ششم ژانویه در کنگره با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری خواهد بود که ریاست مجلس سنا را نیز برعهده دارد. او نیز از جمله نامزدهای احتمالی برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴ است. مایک پنس در جلسه آتی کنگره در جایگاهی قرار خواهد گرفت که چهار سال پیش جو بایدن از همان جایگاه تائید پیروزی دونالد ترامپ را اعلام کرده بود. معاون دونالد ترامپ احتمالا امیدوار است تا چهار سال دیگر سرنوشتی مشابه جو بایدن داشته باشد و پیروزی خود او در انتخابات ریاست جمهوری از این جایگاه تائید شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مراسم تحلیف بایدن با حضور نیروهای گارد ملی؛ رژه سنتی تبدیل به رژه مجازی می‌شود

افشای مکالمه ترامپ با مقام ایالتی جورجیا: برایم ۱۱ هزار رای پیدا کنید

انتقاد ترامپ از رهبر جمهوریخواهان در سنا: برای تسلیم شدن زود است