ایران برای تهیه واکسن کرونا از طرح کوواکس شرط تعیین کرد

ایران به دنبال تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور دیگر است
ایران به دنبال تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور دیگر است Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران از تولید مشترک واکسن علیه بیماری کووید-۱۹ با یک کشور دیگر خبر داد و در عین حال تاکید کرد که ایران برای تهیه واکسن خارجی از طریق سبد کوواکس شرط تعیین کرده است.

آگهی

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران از تولید مشترک واکسن علیه بیماری کووید-۱۹ با یک کشور دیگر خبر داد و در عین حال تاکید کرد که ایران برای تهیه واکسن خارجی از طریق سبد کوواکس شرط تعیین کرده است.

وی در گفت‌وگو با ایسنا بدون اشاره به جزییات درباره واکسن مشترک تصریح کرد که «آزمایش بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک با یکی از کشورها تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور آزمایش بالینی فاز دوم در حال انجام شد.»

وی بدون اشاره به نام این کشور افزود: «فاز دوم در آن کشور در حال انجام است. به محض اینکه نتایج فاز دوم را دیدیم و از ایمنی و کارایی واکسن مطمئن شدیم و در حد قابل قبول بود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد.»

وی پیشتر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که فاز سوم این واکسن در بهمن ماه انجام می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران همچنین تاکید کرد که تاکنون سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کوواکس، ۱۸ تولید کننده واکسن کرونا را انتخاب کرده است.

ایران با شرط امکان انتخاب واکسن در طرح کوواکس حضور دارد تا بتواند مناسب‌ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کند
علیرضا بیگلری
رئیس انستیتو پاستور ایران

وی در عین حال برای تهیه واکسن از کوواکس شرط گذاشت و گفت: «ایران با شرط امکان انتخاب واکسن در طرح کوواکس حضور دارد تا بتواند مناسب‌ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کند.»

برنامه جهانی کوواکس (COVAX)، طرحی از سازمان جهانی بهداشت و سازمان اتحاد برای واکسن (Gavi)، یک همکاری جهانی برای دسترسی عادلانه به ابزارهای پزشکی برای مهار کرونا و دریافت واکسن علیه کووید-۱۹ است. هدف این برنامه توزیع دو میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهایی که درخواست داده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی است.

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران گفته بود که تست انسانی واکسن کرونا تولیدی ایران این هفته آغاز می‌شود و دومین واکسن ایرانی نیز هفته آینده مجوز تست انسانی را می‌گیرد.

مینو محرز، محقق ارشد کمیته علمی ستاد مبارزه با ویروس کرونا نیز هفته گذشته گفته بود که مرحله اول آزمایش انسانی این واکسن، با تزریق در دو نوبت بر روی ۵۶ نفر صورت می‌گیرد.

۱۵۰ هزار دوز  واکسن تولید فایز در راه ایران

از سوی دیگر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران نیز گفت که «بنابر هماهنگی‌های صورت گرفته با جمعی از خیرین در آمریکا قرار است ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر تا پایان این ماه وارد کشور شود.»

وی همچنین گفت که یک میلیون دوز واکسن چینی کرونا نیز تا بهمن ماه وارد ایران می‌شود و در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می‌گیرد.

هفته گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به تاثیر تحریم آمریکا در بروز مشکل و تاخیر در خرید واکسن کرونا بر کسب موافقت اولیه برای انتقال پول واکسن از طریق یک حساب بانکی تاکید کرد و رقم تخصیص داده شده به خرید واکسن را ۲۰۰ میلیون یورو اعلام کرد.

برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر و اینستاگرام طی روزهای اخیر با انتشار #واکسن_بخرید تلاش کردند تا خرید واکسن خارجی کووید-۱۹ را به یک مطالبه ملی بدل کنند. در مقابل برخی دیگر از کاربران ایرانی نیز با ثبت #واکسن_نخرید به انتشار مطالبی بر اهمیت صرف بودجه خرید واکسن خارجی برای حمایت از تولید واکسن ایرانی تاکید کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هاوانا: آزمایشات بالینی واکسن ساخت کوبا در ایران انجام می‌شود

اسپانیا نام کسانی را که نمی‌خواهند واکسن بزنند ثبت می‌کند

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد