پروژه‌ای با یک دهه تاخیر؛ نخستین خط آهن ایران-افغانستان افتتاح شد

مراسم افتتاح خط راه آهن خواف ــ هرات
مراسم افتتاح خط راه آهن خواف ــ هرات Copyright عکس از سایت ریاست جمهوری ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خط راه‌آهن خواف–هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند، روز پنجشنبه با حضور مجازی حسن روحانی و محمداشرف غنی، روسای جمهوری دو کشور، افتتاح شد؛ پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۶ کلید خورده و قرار بود ۳ ساله به پایان برسد.

آگهی

خط راه‌آهن خواف–هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند، روز پنجشنبه با حضور مجازی حسن روحانی و محمداشرف غنی، روسای جمهوری دو کشور، افتتاح شد؛ پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۶ کلید خورده و قرار بود ۳ ساله به پایان برسد.

آقایان غنی و روحانی که از طریق ویدیو کنفرانس در مراسم بهره‌برداری از خط آهن خواف–هرات حضور داشتند، افتتاح این پروژه تاریخی را گامی مهمی در مسیر احیاء و جهش همکاری‌های مشترک اقتصادی عنوان کردند.

در مراسم آغاز به کار این خط آهن به دستور روسای جمهوری افغانستان و ایران، یک قطار از ایستگاه «خواف» ایران به سوى هرات حرکت کرد و یک قطار دیگر که حامل محموله‌هاى صادراتى افغانستان بود، از ایستگاه «روزنک» هرات به سوی ایران به راه افتاد.

به گفته محمد اسلامی؛ وزیر راه ایران، راه آهن خواف–هرات قابلیت حمل و نقل یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن کالا را در سال داراست و با افتتاح آن روابط تجاری میان ایران و افغانستان گسترش خواهد یافت.

بر پایه اعلام دولت ایران، اجرای قطعات یک، دو و سه راه‌آهن خواف–هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر، یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

راه‌آهن خواف–هرات در مجموع ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که عملیات اجرایی آن در ۴ قطعه طراحی شده بود.

قطعات یک و دو به طول ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و از شهرستان خواف تا مرز شمتیق خراسان رضوی است و قطعات ۳ و ۴ این خط آهن به طول ۱۴۷ کیلومتر در خاک افغانستان از شمتیق تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر و از روزنک تا شهر هرات ۸۵ کیلومتر است که روز پنجشنبه(۱۰ دسامبر/۲۰ آذر) ۱۴۰ کیلومتر از آن افتتاح شد.

ساخت این راه‌آهن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و قرار بود در سال ۱۳۸۹ افتتاح شود. دو طرف کمبود منابع مالی و فنی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا و وجود مشکلات امنیتى در افغانستان از جمله دلایل اصلی این تاخیر ۱۰ ساله عنوان می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

افزون بر تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر بین دو کشور، دسترسی ریلی افغانستان از طریق ایران به آب‌های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و همچنین توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف از اهداف این طرح ریلی ابه شمار می‌رود.

راه‌آهن خواف–هرات دومین پروژه راه‌آهن شرقی ایران پس از راه‌اندازی خط میرجاوه به پاکستان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: مخالف خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هستم

خلیل‌زاد: ادامه خشونت‌ها، توافق صلح در افغانستان را تهدید می‌کند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود