پایان اختلاف محاسباتی ۶۶ ساله چین و نپال؛ قله اورست بلندتر شد

قله اورست
قله اورست Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی وقوع زلزله آوریل ۲۰۱۵ دانشمندان نپالی این فرضیه را مطرح کردند که این زلزله بر ارتفاع قله اورست تاثیر گذاشته است. وزاری خارجه نپال و چین روز سه‌شنبه و در جریان برگزاری نشستی ویدیویی اعلام کردند که ارتفاع کوه اورست تغییر کرده و محاسبات دقیق نشان می‌دهد که این قله بلندتر شده است.

آگهی

وزرای خارجه نپال و چین در مورد ارتفاع هشت هزار و ۸۴۸.۸۶ متری قله اورست از سطح دریا به توافق رسیدند؛ ارتفاعی که ۸۶ سانتی‌متر بالاتر از ثبت رسمی آن در سال ۱۹۵۴ است.

پیشتر چین مدعی بود که ارتفاع قله اورست هشت هزار و ۸۴۴ متر است و در مقابل نپال بر ارتفاع هشت هزار و ۸۴۸ متری آن تاکید داشت. اختلاف اولیه دو کشور در مورد بلندترین قله جهان ریشه در نحوه محاسبه آن داشت؛ این که تنها باید ارتفاع سنگی این قله در نظر گرفته شود و یا باید ارتفاع برف نشسته بر این قله نیز اندازه‌گیری شود.

ارتفاع هشت هزار و ۸۴۸ متری قله اورست که سال‌هاست به عنوان اندازه رسمی این قله در کتاب‌ها و اسناد بین‌المللی ثبت شده، در سال ۱۹۵۴ و توسط گروهی هندی اندازه‌گیری شده بود. البته در سال ۱۹۹۰ یک گروه مورد حمایت انجمن ملی جغرافیای آمریکا ارتفاع این قله را هشت هزار و ۸۵۰ متر برآورد کرد. با این حال، در طول ۶۶ سال گذشته تمام کشورهای جهان به جز چین محاسبه هشت هزار و ۸۴۸ متری را پذیرفته بودند.

در پی وقوع زلزله آوریل ۲۰۱۵ دانشمندان نپالی این فرضیه را مطرح کردند که این زلزله بر ارتفاع قله اورست تاثیر گذاشته است. تلاش برای اثبات این فرضیه آنها را واداشت تا برای نخستین بار دست به کار اندازه‌گیری این قله مرزی با چین شوند. این اندازه‌گیری با کمک متخصصان نیوزیلندی و با استفاده از تجهیزات مدرن از ماه مه سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد.

در مقابل چین نیز محاسبات مستقل خود را آغاز کرد ولی با شیوع ویروس کرونا تحلیل نتایج بررسی‌ها چهار ماه طول کشید. متعاقباً دو طرف تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که به طور مشترک نتایج خود را علنی کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در نهایت پرادیپ کومار گیاوالی و یانگ یی، وزاری خارجه نپال و چین روز سه‌شنبه و در جریان برگزاری نشستی ویدیویی اعلام کردند که ارتفاع کوه اورست تغییر کرده و محاسبات دقیق نشان می‌دهد که این قله بلندتر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای نخستین‌بار یک زن ایرانی به قله کی۲ صعود کرد

هواپیمای نپالی با ۲۲ سرنشین ناپدید شد

کوهنوردی که با وجود قطع هر دو پایش قله اورست را فتح کرد