برای نخستین‌بار یک زن ایرانی به قله کی۲ صعود کرد

افسانه حسامی فرد بانوی کوهنورد ایرانی
افسانه حسامی فرد بانوی کوهنورد ایرانی Copyright IRNA
Copyright IRNA
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کی ۲ که در مرز پاکستان و چین واقع شده دومین قله بلند دنیاست که یکی از سخت‌ترین و مرگبارترین مسیرهای صعود دنیا را دارد. تعداد کوهنوردانی که موفق به فتح این قله «وحشی» شده‌اند از چند صدنفر تجاوز نمی‌کند در حالیکه قله اورست، یعنی بلند ترین قله دنیا تاکنون دستکم ۹ هزار بار فتح شده است.

آگهی

افسانه حسامی‌فرد، موفق شد به‌عنوان نخستین زن کوهنورد ایرانی قله ۸۶۱۰ متری کی‌۲ را فتح کند. او به همراه سمینا بیگ، کوهنورد ۳۲ ساله پاکستانی موفق شدند روز جمعه به این قله «خطرناکـ » صعود کنند. خانم حسامی فرد که یک پزشک است صعود به اورست را هم در کارنامه دارد. وی ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه بامداد جمعه بوقت محلی همراه راهنمای خود به قله رسید.

کرار حیدری، مدیر باشگاه کوهنوردی آلپان پاکستان با تایید صعود این دو نفر در قالب یک تیم کوهنوردی خبر داد. نیلا کیانی، یکی دیگر از اعضای این تیم کوهنوردی بوده که البته هموطنش سمینا بیگ چند دقیقه زوتر به قله می‌رسد.

AP Photo
سمینا بیگ، کوهنورد پاکستانیAP Photo

کی۲ که در مرز پاکستان و چین واقع شده دومین قله بلند دنیاست که یکی از سخت ترین و مرگبارترین مسیرهای صعود در کل کوهستان‌های دنیا را دارد. برودت هوا و وزش باد در مسیر صعود، بر دشواری های فتح آن می‌افزاید. تعداد کوهنوردانی که موفق به فتح این قله «وحشی» شده‌اند از چند صدنفر تجاوز نمی‌کند در حالیکه قله اورست، یعنی بلند ترین قله دنیا تاکنون دستکم ۹ هزار بار فتح شده است.

افسانه حسامی فرد در ماه می گذشته هم از صعود خود به اورست همراه الهام رمضانی خبر داده بود. به گزارش آسوشیدتدپرس به نقل از منابع محلی یک کوهنورد افغان در بین اعضای تیم صعود بوده که روز پنجشنبه بر اثر حمله قلبی فوت کرده است. رسانه ها نام این کوهنورد را علی اکبر ساکی عنوان کرده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین مرد ایرانی موفق به صعود به مرتفع‌ترین قله قطب جنوب شد

یک راهنمای محلی توانست رکورد بیشترین صعود به مرتفع‌ترین قله جهان را جابه‌جا کند

پایان اختلاف محاسباتی ۶۶ ساله چین و نپال؛ قله اورست بلندتر شد