فرجام‌خواهی بی‌نتیجه؛ روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز اعدام می‌شود

روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز
روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز Copyright Ali Shirband/Mizan News Agency via AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی قوه قضائیه ایران در جریان نشست خبری خود که به صورت مجازی برگزار شد، گفت:«حدود بیش از یک ماه قبل، دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرده و حکم صادره از دادگاه انقلاب در این باره به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است.»

آگهی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه از تایید حکم اعدام روح الله زم، موسس و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، در دیوان عالی کشور خبر داد.

آقای اسماعیلی در جریان نشست خبری خود که به صورت مجازی برگزار شد، گفت:«حدود بیش از یک ماه قبل، دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرده و حکم صادره از دادگاه انقلاب در این باره به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است.»

سخنگوی قوه قضائیه ایران دهم تیرماه گذشته اعلام کرده بود که دادگاه ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات آقای زم را توام با هم از مصادیق افساد فی الارض دانسته و بدین جهت حکم اعدام صادر کرده ولی این حکم غیر قطعی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است. او همچنین خاطر نشان کرده بود که دادگاه برای چند مورد دیگر از اتهام‌های آقای زم را که در زمره مصادیق افساد فی الارض نبوده، مجازات حبس در نظر گرفته است.

نخستین جلسه دادگاه آقای زم ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. در این جلسه، نماینده دادستان، «فعالیت در کانال معاند سحام نیوز و آمدنیوز با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶، مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام و جاسوسی برای بیگانگان» را از جمله اتهامات او عنوان کرد.

در مقابل آقای زم با اتهام افساد فی‌الارض را نپذیرفت و با تاکید بر این که یک خبرنگار است، بخش‌های از اعتراف‌های تلویزیونی خود را رد کرد.

همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز، محاکمه روح‌الله زم را «ناعادلانه و مغایر با قوانین کشور و موازین حقوق جهانی» خواند و بازجویی تلویزیونی او را «اعتراف به شکنجه زندانی» توسط جمهوری اسلامی عنوان کرد.

این سازمان در تیرماه گذشته و درواکنش به صدرو حکم اعدام برای آقای زم نیز با تاکید بر این که او پس ربوده شدن و بازداشت غیرقانونی، در دادگاهی ناعادلانه به مجازات غیر انسانی مرگ محکوم شده، خواهان لغو فوری این حکم از سوی مقامات قضایی ایران شد. همچنین، سازمان عفو بین‌الملل هم مجازات اعدام آقای زم را وحشیانه و ناقض حق حیات توصیف کرد و خواهان لغو حکم روح‌الله زم از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران شد.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران حکم اعدام فرزندش را «خلاف عدالت و دادرسی اسلامی» خواند. محمدعلی زم از روحانیون شناخته شده در جمهوری اسلامی است که پیشتر سمت‌های ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روح‌الله زم پس از انتخابات مناقشه‌انگیز سال ۱۳۸۸، از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد. او پس از آزادی از کشور خارج شد و در نهایت به فرانسه پناهنده شد. آقای زم پس از مدتی فعالیت در سحام نیوز، سایت منتسب به مهدی کروبی، از نامزدهای محصور و معترض به نتایج انتخابات، کانال تلگرامی آمدنیوز را تاسیس کرد. این کانال تلگرامی پیش از بازداشت آقای زم بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک داشت؛ کانالی که بر انتشار اخبار پشت پرده از نظام جمهوری اسلامی تمرکز داشت.

آمدنیوز همچنین در جریان اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ به گرانی، ضمن پوشش اخبار این اعتراض‌ها، فراخوان‌های مردمی منتشر می‌کرد. اقدامی که به واسطه آن برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، کانال آمدنیوز را عامل اصلی رخداد آن اعتراض‌ها معرفی کردند.

سپاه پاسداران ایران ۲۲ مهر ماه سال گذشته اعلام کرد که در «یک عملیات اطلاعاتی پیچیده» موفق شده است روح الله زم، از مخالفان سیاسی مقیم فرانسه را بازداشت و به ایران منتقل کند. دادگاه انقلاب ایران چهار ماه بعد، بررسی پرونده اتهام‌های آقای را آغاز و پنج ماه بعد نیز حکم اعدام او صادر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض عفو بین‌الملل و گزارشگران بدون مرز به حکم اعدام روح‌الله زم

روح‌الله زم در دومین جلسه دادگاه: اتهام افساد فی‌الارض را قبول ندارم

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه قتل داریوش مهرجویی خبر داد؛ «آراء دو پرونده تتلو به او ابلاغ شد»