بریتانیا: دختر عضو داعش تهدید امنیتی است و حق بازگشت به کشور را ندارد

تصویری از شمیمه بیگم و دو همکلاسی‌اش هنگام خروج از فرودگاه لندن
تصویری از شمیمه بیگم و دو همکلاسی‌اش هنگام خروج از فرودگاه لندن Copyright آسیوشیتد پرس
Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ارزیابی ما نشان می‌دهد که وی تهدیدی بالقوه بوده، و لغو شهروندی بریتانیایی‌اش بر این اساس موجه است.»

آگهی

وکیل دولت بریتانیا روز دوشنبه به دیوان عالی این کشوراعلام کرد دختری که در نوجوانی راهی سوریه شده بود تا به داعش بپیوندد، مجاز نیست برای پیگیری پروندهٔ شهروندی‌اش به این کشور برگردد، زیرا او یک تهدید امنیتی بالقوه به‌شمار می‌رود.

جیمز ایدی گفت: «ارزیابی ما نشان می‌دهد که وی تهدیدی بالقوه بوده، و لغو شهروندی بریتانیایی‌اش بر این اساس موجه است.»

دیوان عالی بریتانیا طی دو روز گذشته برای رسیدگی به این پرونده تشکیل جلسه داده و بناست حکم نهایی خود را در روزهای آینده اعلام کند.

شمیمه بیگم که از والدینی بنگلادشی در بریتانیا به‌دنیا آمده، سال ۲۰۱۵، وقتی ۱۵ سال داشت، با دو همکلاسی دیگرش، از لندن به ترکیه رفت و از آنجا راهی سوریه شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شمیمه در سوریه به عقد یک جنگجوی داعش درآمد و در رقّه، پایتخت خودخواندهٔ دولت اسلامی ماندگار شد. چهار سال بعد او را در اردوگاه اسرای داعش یافتند. شمیمه در این سالها سه بار باردار شده، هر سه بار طفل را از دست داده بود.

وزارت کشور بریتانیا حق شهروندی شمیمه را پس‌گرفت. او غیاباً به دادگاه شکایت برد اما دادگاه اعلام کرد که این زن جوان که حالا ۲۱ سال دارد، فقط در صورتی می‌تواند در یک محکمهٔ منصفانه خواستار تجدید نظر دربارهٔ حق شهروندی خود بشود که اجازه داشته باشد به بریتانیا برگردد.

دادگاه شمیمه، مخالفان و موافقان بسیاری در بریتانیا دارد، عده‌ای می‌گویند او خود شهروندی‌اش را رها کرده، و دسته‌ای می‌گویند او نباید بلاتکلیف در خارج بماند و باید در کشور دادگاهی شود.

بنابر ارزیابی موسسهٔ اگمونت، ۱۵ زن، ۹ مرد و ۳۵ کودک که احتمالا همگی شهروند بریتانیا هستند اینک در اردوگاه اسرای داعش و تحت نظر کردهای سوریه، به‌سر می‌برند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان و فنلاند زنان و کودکان را از اردوگاه‌ خانواده‌های داعش در سوریه می‌پذیرند

«بیتل داعشی» در بریتانیا به ۸ سال زندان محکوم شد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد