پیشنهاد اوکراین برای استقرار پلیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در دونباس

سرباز ارتش اوکراین در منطقه دونباس
سرباز ارتش اوکراین در منطقه دونباس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین سعی دارد به فشارهای خود برای غیرنظامی کردن دونباس به عنوان پیش‌ درآمدی برای برگزاری انتخابات سرنوشت ساز در این منطقه ادامه دهد.

آگهی

خبرگزاری رویترز در گزارشی با موضوع مناقشات شرق اوکراین از پیشنهاد کی‌یف برای استقرار نیروی پلیس سازمان امنیت و همکاری اروپا خبر داده است.

رویترز به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده اعلام کرد که اوکراین به عنوان یک ابتکار صلح جدید،‌ پیشنهاد اعزام ۱۵۰۰ افسر پلیس سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای گشت‌زنی در مناطق درگیری در شرق این کشور مطرح کرده است.

دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین همچنین خواستار انجام یک حسابرسی بین المللی در خصوص اموال از بین رفته و غارت شده شهروندان ساکن در شرق این کشور در جریان درگیری‌ها شده است.

لغو تصمیم سال ۲۰۱۹ روسیه برای تسریع بخشیدن به روند اعطای شهروندی به افراد ساکن در منطقه دونباس از دیگر خواسته‌های دولت اوکراین به شمار می‌رود که در ابتکار صلح جدید گنجانده شده است.

درگیری‌ها میان نظامیان تحت امر دولت اوکراین و جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در استان‌های دونتسک و لوهانسک از سال ۲۰۱۴ و در پی الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه آغاز شد. این درگیری‌ها که نبردهای دونباس، منطقه‌ای شامل بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک و بخش جنوبی استان لوهانسک را شامل می‌شود تاکنون بیش از ۱۳ هزار کشته به جا گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی پایان دادن به درگیری‌های شرق کشورش را پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۹ به عنوان یک اولویت برای دوران ریاست جمهوری‌اش مطرح کرده بود.

درگیری‌های شدید میان ارتش اوکراین و جدایی طلبان در شرق این کشور سال ۲۰۱۵ با یک توافق آتش‌بس به شکل قابل ملاحظه‌ای فروکش کرد اما ناظران بین‌المللی سازمان امنیت و همکاری اروپا همچنان به صورت پراکنده موارد متعددی را از نقض توافق نامه آتش بس ثبت می کنند.

اوکراین سعی دارد به فشارهای خود برای غیرنظامی کردن دونباس به عنوان پیش‌ درآمدی برای برگزاری انتخابات سرنوشت ساز در این منطقه ادامه دهد.

یکی از منابع مورد استناد خبرگزاری رویترز می‌گوید: «برای این منظور پیشنهاد شده که یک واحد ویژه و حداکثر ۱۵۰۰ نفری از ماموران پلیس حرفه‌ای عضو سازمان امنیت و امنیت همکاری اروپا برای گشت‌زنی و نظارت به منطقه اعزام شوند.»

سازمان امنیت و همکاری اروپا هنوز به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده؛ حال آنکه این سازمان پیش‌تر تنها در صورتی که کلیه طرف‌های مناقشه موافق بودند اعزام ناظران مسلح یا نیروهای پلیس به دونباس را در برنامه‌های خود قرار داده بود.

ولودیمیر زلنسکی تمایل دارد تا در دور جدید مذاکرات چهارجانبه با مشارکت روسیه، فرانسه و آلمان برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار تلاش کند؛ این درحالیست که هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری چنین نشستی تعیین نشده است.

آخرین دور گفتگو‌های بین‌المللی برای حل مناقشه شرق اوکراین ماه دسامبر گذشته در پاریس برگزار شده بود.

مقامات اوکراین مدعی‌اند که روسیه سال ۲۰۱۴ اقدام به تحریک و مهندسی شورش‌های جدایی‌طلبانه در شرق کشورشان کرده که بلافاصله به یک جنگ تمام عیار تبدیل شدند؛ مسکو اما اتهامات مطرح از سوی کی‌یف را رد می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کی‌یف: از دونباس و کریمه هرگز چشم نمی‌پوشیم

کشته شدن سرباز اوکراینی در گلوله‌باران دونباس؛ مسکو به اخلال در روند صلح متهم شد

آغاز تحقیقات جنایی اوکراین درباره «عبور غیرقانونی» قطار روسیه به کریمه