دولت ترامپ نامه‌های مقامات خارجی را به دست بایدن نمی‌رساند

ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا
ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بایدن صرف نظر از این که رئیس جمهوری منتخب است، به عنوان معاون رئیس جمهوری پیشین مجاز به استفاده از امکانات وزارت خارجه برای تماس با مقامات خارجی است.

آگهی

شمار زیادی از پیام‌هایی که مقامات خارجی به مناسبت پیروزی جو بایدن در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا فرستاده‌اند در وزارت امور خارجه این کشور باقی مانده و مسئولان دولت دونالد ترامپ مانع دسترسی رئیس جمهوری منتخب به آن می‌شوند.

در آمریکا به طور سنتی، وزارت امور خارجه کار ارتباطات و دریافت پیام برای رئیس جمهوری منتخب را تسهیل می‌کند و اکنون نیز به همین دلیل بسیاری از کشورها از چند روز پیش ارسال پیام بایدن از طریق وزارت خارجه را آغاز کردند. اما این بار دونالد ترامپ چون شکست در انتخابات را نپذیرفته و هنوز به پیروزی خودش به جای بایدن امیدوار است، ظاهرا نمی‌گذارد بایدن از چنین امکانی استفاده کند و بنابراین ده‌ها پیام دریافت شده برای بایدن هنوز به گیرنده‌اش نرسیده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا با اعلام این خبر از قول برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا در وبسایت خود نوشته است که تیم بایدن بدون مشارکت این وزارتخانه با دولت‌های خارجی در پیوند است و رئیس جمهوری منتخب تا کنون تماس‌های زیادی با رهبران کشورهای مختلف از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا برقرار کرده است. تیم بایدن بدون پشتیبانی لجستیکی، اداری و ترجمه‌ای که مرکز عملیات وزارت امور خارجه ارائه می‌دهد ، فعالیت می‌کنند.

یک منبع آگاه با اعلام این که اطرافیان بایدن باید با چالش غیرمنتظره منع تماس‌ها مقابله کنند، به سی‌ان‌ان گفته برای آنها بهتر است که از امکانات وزارت امور خارجه استفاده کنند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه از پذیرفتن پیروزی بایدن خودداری کرده و گفته بود که پس از شمارش کامل آرای قانونی، روند انتقال به دور دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هموار خواهد شد.

بایدن از شرکت در نشست‌های توجیهی ریاست جمهوری برای اطلاع‌رسانی نیز منع شده است و اگر دولت ترامپ تا پیش از ۲۰ ژانویه، تاریخ رسمی تحلیف ریاست جمهوری جدید همچنان از کارهای اداری معمول برای دوره انتقال قدرت جلوگیری کند، بیم آن می‌رود که دولت بایدن برای آغاز کار خود با تأخیر و دشواری روبرو شود.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که با این همه، پیام‌های دریافت شده موجود در وزارت خارجه به نام جو بایدن، اضطراری و حساس نیستند و مسئولان کشورهای خارجی نیز از موضوع منع دسترسی بایدن به آنها آگاهند.

به طور معمول در هنگام گذار قدرت در آمریکا، دولت مستقر با تیم رئیس جمهوری بعدی در زمینه کارهای لجستیک و اداری و نیز جلسات توجیهی و آموزشی همکاری می‌کند. اما دولت ترامپ تا کنون از اجرای این سنت همکاری با تیم جو بایدن خودداری کرده است.

این رفتار در تضاد کامل با دوره قبلی ریاست جمهوری، یعنی زمانی است که دونالد ترامپ، کلید کاخ سفید را از باراک اوباما دریافت کرد. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، تصمیم گرفت که از امکانات وزارت خارجه استفاده نکند. سی‌ان‌ان از قول یک مقام وزارت امور خارجه در آن زمان می‌نویسد که دونالد ترامپ از درون ساختمان تجاری شخصی‌اش یعنی برج ترامپ، با دیگران در تماس بود و از سیستم پشتیبانی و هماهنگی دولت استفاده نکرد. در واقع، در حالی که مترجمان و کارکنان مسئول هماهنگی دولت بدون هیچ کاری منتظر مانده بودند، ترامپ خودش به تنهایی با مخاطبانش تماس می‌گرفت.

برابر قوانین آمریکا، رئیس جمهوری و معاون او بعد از پایان دوره‌شان همچنان مجازند تا برای برقراری ارتباط با مقامات خارجی از امکانات وزارت خارجه این کشور استفاده کنند و بنابراین بایدن صرف نظر از این که رئیس جمهوری منتخب است، به عنوان معاون رئیس جمهوری پیشین مجاز به استفاده از امکانات وزارت خارجه برای تماس با مقامات خارجی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات هواداران ترامپ در واشنگتن با درگیری‌های شبانه پایان یافت

واکنش پکن به پیروزی بایدن؛ تبریک وزارت خارجه چین و تداوم سکوت شی جین پینگ

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها