سیل تحریم‌ها علیه ایران در روزهای پایانی ترامپ؛ «هر هفته یک تحریم»

Elliott Abrams and Mike Pompeo
Elliott Abrams and Mike Pompeo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که جو بایدن پیشتر وعده داده بود که در صورت پیروزی، به توافق هسته‌ای با ایران باز می‌گردد اما به نظر می‌رسد دولت دونالد ترامپ برنامه دارد تا با اعمال تحریم‌های گسترده‌تر تا حد امکان این مسیر را برای جو بایدن تخریب و دشوار کند.

آگهی

یک رسانه آمریکایی می‌گوید که دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا برنامه دارد در ۷۰ روز باقیمانده تا پایان عمر دولتش، هر هفته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند.

اکسیوس در گزارشی به قلم یک روزنامه‌نگار اسرائيلی از تل‌آویو می‌نویسد که دولت ترامپ با همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین اسرائيل می‌خواهد در ده هفته باقیمانده تا تحویل کاخ سفید به جو بایدن، به صورت مستمر بر تحریم‌ها علیه ایران بیفزاید.

باراک راوید در این گزارش اختصاص می‌گوید منابع اسرائيلی این موضوع را به اطلاع او رسانده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است امروز دوشنبه ۹ نوامبر با بنی گانتز وزیر دفاع و همچنین گابی اشکنازی وزیر امور خارجه اسرائيل دیدار و گفتگو کند. آقای آبرامز درخواست‌ها برای اظهار نظر در این خصوص را بی‌پاسخ گذاشته است.

آقای آبرامز روز یکشنبه هم با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل دیدار و گفتگو کرده است. گزارشگر اسرائيلی اکسیوس همچنین مدعی است دو منبع در دولت اسرائيل به اطلاع او رسانده‌اند که آقای آبرامز در جلسه‌ای محرمانه اعلام کرده که دولت ترامپ تا روز ۲۰ ژانویه، به صورت پیاپی علیه ایران تحریم‌های تازه‌ای را وضع خواهد کرد.

این گزارش در ادامه می‌نویسد هدف از اعمال این تحریم‌ها که به بهانه برنامه موشکی و نقض حقوق بشر به اجرا در می‌آید سخت‌تر کردن کار جو بایدن برای رفع تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.

الیوت آبرامز همچنین قرار است پس از تل‌آویو راهی خلیج فارس شود و در ابوظبی و ریاض با مقام‌های امارات و عربستان دیدار و گفتگو کند.

این در حالیست که پیش‌تر دموکرات‌ها از لزوم بازگشت دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده بودند.

جیک سالیوان، مشاور سیاست خارجی جو بایدن در ماه آگوست در گفتگویی مفصل با اندیشکده آتلانتیک تاکید کرده بود که در صد روز ابتدایی دولت جو بایدن بازگشت به برخی تعهدات خارجی آمریکا در دستور کار دولت جدید دموکرات قرار خواهد گرفت. آقای سالیوان این موارد را اینگونه برشمرده بود: «بازگشت به پیمان اقلیمی پاریس و تلاش برای تقویت آن، بازگشت به توافق جامعه هسته‌ای جهان با ایران (برجام)، سازمان‌دهی دموکراسی‌های جهان، تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان و بررسی مجدد روابط چین و ایالات متحده برخی از اولیت‌های نخست دولت جو بایدن پس از به دست گرفتن قدرت خواهد بود.»

خود جو بایدن هم در ماه اوت در مجله فارن افرز در مقاله‌ای توضیحات مفصلی در خصوص سیاست خارجی دولت دموکرات و همچنین نحوه تعامل و تقابل با ایران را شرح داده بود. آقای بایدن در آن مقاله می‌نویسد: «توافق هسته‌ای تاریخی که دولت اوباما-بایدن بر سر آن مذاکره کرد مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد. با این حال، ترامپ در اقدامی عجولانه این توافق را کنار گذاشت و ایران را مجبور کرد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری را در دستور کار قرار دهد.»

او در ادامه مقاله مذکور نوشته است: «من درباره ایران هیچ توهمی ندارم. این رژیم اقدامات زیادی در راستای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه انجام داده و معترضان را به شکل بی‌رحمانه‌ای سرکوب کرده است.»

آقای بایدن در خصوص سیاست خود در قبال برجام نیز چنین توضیح می‌دهد: «تهران باید به پایبندی دقیق توافق هسته‌ای برگردد. اگر این کار را انجام دهد، من به برجام باز می‌گردم و از تعهدمان به دیپلماسی برای همکاری با متحدانمان در جهت قوی‌تر کردن و تمدید این توافق استفاده خواهم کرد و همزمان به نحو موثرتری با سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مقابله خواهم کرد.»

این در حالیست که از ماه اوت تا کنون اتفاقات زیادی رخ داده و بر حجم تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نیز به شدت افزوده شده است. از سوی دیگر اگر ادعاهای منابع اسرائيلی صحیح باشد، اعمال تحریم‌های تازه‌تر علیه ایران در هفته‌های پایانی دولت ترامپ می‌تواند باز هم کار را برای پی‌ریزی تفاهمی تازه و یا بازگشت دو طرف به برجام دشوارتر از قبل سازد.

الیوت آبرامز ۲۶ اکتبر در سخنانی تاکید کرده بود بایدن حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند به سرعت تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. او در ادامه با تاکید بر نظام جامع تحریمی ایالات متحده علیه ایران افزوده بود: «در برخی از موارد ما تحریم‌ها را ذیل اختیارات ضد تروریسم قرار داده‌ایم. برای برداشتن این تحریم‌ها لازم است بگوییم که ایران از تروریسم حمایت نمی‌کند. چگونه می‌خواهید این روند را معکوس کنید؟ غیر ممکن است که بتوانید چنین کاری انجام دهید. پس جو بایدن هم در صورت پیروزی در انتخابات نخواهد توانست به راحتی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.»

با این وجود هرچند جو بایدن در ماه سپتامبر هم در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت، اما مشخص نیست او چگونه می‌تواند مسیر تخریب شده میان دو طرف را اصلاح کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان تحریم تسلیحاتی ایران، ۵ سال پس از برجام

خروج آمریکا از برجام، ۲ سال بعد؛ سیاست خارجی ایران چه تغییراتی کرده است؟

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید