پوشش خبری پیروزی جو بایدن در رسانه‌های داخل و خارج از ایران

Brynn Anderson
Brynn Anderson Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وبسایت بسیاری از آژانس‌های خبری اروپایی و آمریکایی عصر شنبه در حالی خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منتشر کردند که عمدتا برای چهارمین روز پیاپی، مشغول ارائۀ آخرین اخبار شمارش آرای الکترال در ایالات متحده به شکل نمودار، و در کنار آن پوشش زنده تحولات این انتخابات بودند.

آگهی

وبسایت بسیاری از آژانس‌های خبری اروپایی و آمریکایی عصر شنبه در حالی خبر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منتشر کردند که عمدتا برای چهارمین روز پیاپی، مشغول ارائۀ آخرین اخبار شمارش آرای الکترال در ایالات متحده آنهم به شکل نمودار، و در کنار آن پوشش زنده تحولات این انتخابات بودند.

این شیوه اطلاع‌رسانی پس از اعلام خبر پیروزی جو بایدن نیز ادامه داشت و پس از آن نیز بخش‌هایی از اولین اظهار نظرهای آقای بایدن، به تیتر خبر اول آنها تبدیل می‌شد.

بر این اساس بطور مثال وبسایت خبری گاردین در بریتانیا، این جمله بایدن را تیتر خبر یک خود قرار داد: «اکنون زمان اتحاد آمریکاست».

یورونیوز فارسی
وبسایت گاردینیورونیوز فارسی

بی بی سی انگلیسی‌زبان اظهارات بایدن را پس از پیروزی در این انتخابات «فروتنانه» خواند. 

یورونیوز فارسی
اسکرین شات بی بی سییورونیوز فارسی

آسوشیتدپرس این جملۀ بایدن را تیتر اصلی خود کرد که «اکنون زمان درمان است».

یورونیوز فارسی
وبسایت آسوشیتدپرسیورونیوز فارسی

سی ان ان در کنار خبر این پیروزی، به ستایش از کاملا هریس، معاون بایدن پرداخت. یعنی اولین زنی که در آمریکا به مقام معاون ریاست جمهوری رسیده است؛ آنهم زنی که ریشه در جامعه سیاهان همچنین آسیایی تباران آمریکا دارد.

CNN
انتخابات ۲۰۲۰ آمریکاCNN

لوموند فرانسه نیز پیروزی جو بایدن را «پیروزی یک بازمانده» توصیف کرد که مقدر شده تا به عنوان رئیس جمهور، صلح را به ارمغان بیاورید.

یورونیوز فارسی
وبسایت لوموندیورونیوز فارسی

خبرگزاری‌های داخل ایران

از جمله خبرگزاری‌هایی که در داخل ایران به مضووع پیروزی بایدن در این انتخابات پرداختند، می‌توان به خبرگزاری ایسنا اشاره کرد که همزمان با انتشار خبر این پیروزی، خبر مستقلی از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد که در واکنش به این پیروزی اعلام کرده بود: «دوران ترامپ و تیم جنگ طلب او به پایان رسید».

انتشار پیام توییتری اسحاق جهانگیری در کنار خبر پیروزی دونالد ترامپ، جزو دو خبر نخست بسیاری از وبسایت‌های خبری داخل ایران محسوب می‌شد.

یورونیوز فارسی
وب سایت ایسنایورونیوز فارسی

خبرگزاری ایرنا در کنار خبر پیروزی بایدن، مطلبی تحت عنوان «ترامپ پنجمین رئیس جمهور یک دوره‌ایِ ۱۰۰ سال اخیر آمریکا» منتشر کرد و در این مطلب، شکست دونالد ترامپ در این انتخابات را «سخت‌ترین شکست یک رئیس جمهور مستقر در تاریخ آمریکا» دانست و در ادامه افزود: «شکستی که حتی خود ترامپ تصورش را نمی‌کرد تا آنجا که پس از ناکام ماندن تقلاهایش برای کسب پیروزی، روزهای پس از برگزاری انتخابات را به روایت خبرنگاران در حالی‌ که از مشاورانش ناامید بوده به تماشای تلویزیون،‌ تماس‌های تلفنی و رفت و آمد میان دفاتر کاخ سفید که فضای سنگینی داشته، گذرانده است.»

این خبرگزاری همزمان در مطلبی دیگر، با اتکا به آنچه نقل قول از «رسانه‌های آمریکای لاتین» می‌خواند، این موضوع را یادآوری کرد که «بایدن قول داد به برجام برگردد.»

یورونیوز فارسی
وبسایت ایرنایورونیوز فارسی

اما خبرگزاری تسنیم عصر شنبه تنها به انتشار خبر پیروزی جو بایدن آنهم با تکیه به گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی بسنده کرد؛ اگرچه وبسایت آن در طول روز چند خبر دیگر با موضوع این انتخابات از جمله «بیم و امیدهای رسانه‌های رژیم صهیونیستی درباره نتایج انتخابات» و گفته‌های حسن روحانی مبنی بر اینکه «تجربه سه سال اخیر برای دولت آینده آمریکا درس باشد/ دولت جدید به همه تعهدات خود برگردد» همچنین نوشته‌ای تحلیلی در نقد «دموکراسی آمریکایی» منتشر کرده بود.

یورونیوز فارسی
وب سایت تسنیمیورونیوز فارسی

خبرگزاری دانشجو تیتری متفاوت را در این باره برای خبر اول صفحه وبسایت خود انتخاب کرد: «بایدن رئیس جمهور آمریکا شد؛ استاد تحریم و تجزیه به کاخ‌سفید رسید/ ترامپ قمارباز باخت!».

یورونیوز فارسی
وب سایت دانشجویورونیوز فارسی

این خبرگزاری در این مطلب در کنار شرحی از زندگینامه و فعالیتهای سیاسی جو بایدن، بیانیۀ او را در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران را «سخیفانه» توصیف کرد و مواضع او در قبال بازگشت به برجام را «پرابهام» دانست و به این اشاره دارد که بایدن «قصد تجزیه عراق را داشت».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش رئیس‌جمهوری ایران به شکست ترامپ و پیروزی بایدن

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم