کشف فسیل ۵۲۰ میلیون ساله میگو که گفته می‌شود «حلقه گمشده» تکامل است

Grand Canyon National Park
Grand Canyon National Park Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشف موجودی شبیه میگو با پنج چشم که حدود ۵۲۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده، احتمالا می‌تواند به بحث طولانی دانشمندان درباره تکامل رایج‌ترین حیوانات سیاره زمین پایان دهد.

آگهی

کشف موجودی شبیه میگو با پنج چشم که حدود ۵۲۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده، احتمالا می‌تواند به بحث طولانی دانشمندان درباره تکامل رایج‌ترین حیوانات سیاره زمین پایان دهد.

بندپایان، از شاه‌میگو و خرچنگ گرفته تا عنکبوت و هزارپا، حدود ۸۰ درصد از کل گونه‌های جانوری زندۀ امروز را تشکیل می‌دهند و مشخصه اصلی آنها اسکلت بیرونی سختشان است.

موضوع تکامل این جانوران مدتهاست که بصورت معما باقی مانده؛ زیرا اجداد باستانی آنها دارای ویژگی‌هایی هستند که همتایان مدرنشان آن ویژگی‌ها را ندارند.

اما اکنون دانشمندان می‌گویند فسیل «Kylinxia zhangi» که این هفته در چین کشف شده و موجودی شبیه به میگو است، احتمالا «حلقه مفقوده» در روند تکامل بندپایان است و با اتکا به این یافته همچنین نظریات داروین اکنون می‌توان روند تکامل این موجودات را توضیح داد.

این موجود که مانند بندپایان امروزی پوسته سختی داشته، دارای ویژگی‌های منحصربفردی است. او سه چشم کوچک کنار هم روی سر و دو چشم بزرگتر در پشت سر دارد؛ ویژگی که پیش از این دانشمندان در موجودی باستانی به نام «اوپابینیا» یافته بودند.

جلوی سر او نیز دو زائده تیز و برجسته دیده می‌شود که به گفته دانشمندان شبیه موجودی دیگر است که جد بندپایان محسوب می‌شده و «آنومالوکاریس» نام داشته است.

اگرچه هر دوی این حیوانات باستانی از نظر تئوری اجداد بندپایان امروزی محسوب می‌شوند اما تا کنون وجود یک شکاف تکاملی میان آنها باعث شده بود که در عمل نتوانند این موضوع را اثبات کنند.

از دیگر ویژگی‌های «Kylinxia zhangi» که در فسیل او به خوبی قابل مشاهده است بافت عصبی، چشم‌ها و دستگاه گوارش اوست که به گفته دانشمندان معمولا این بخش‌های نرم را در فسیل‌های معمولی نمی‌توان دید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا اندازه میگوی خوراکی مهم است؟

یافته جدید پژوهشگران: موهای خاکستری با رفع استرس می‌توانند رنگ طبیعی خود را بازیابند

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است