اتحادیه اروپا خواستار دادن اختیارات بیشتر به سازمان جهانی بهداشت شد

سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهم‌ترین پیشنهادی که اتحادیه اروپا ارائه کرد، «ایجاد امکان ارزیابی مستقل بیماری همه‌گیر در محل، در مناطق پر خطر» بود، گرچه این کار هم اکنون با همکاری کشور درگیر انجام می‌شود.

آگهی

کشورهای اروپایی با یادآوری نقایص بی‌شمار در کار سازمان جهانی بهداشت در تجربه کرونا، خواستار دادن اختیارات بیشتر به این سازمان برای تحقیق مستقل در مورد شیوع بیماری‌ها و اجبار کشورها به دادن اطلاعات بیشتر در این زمینه شدند.

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان پس از نشستی که روز جمعه ۳۰ اکتبر (۹ آبان) با حضور وزرای بهداشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بحث درباره چگونگی تقویت سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، گفت که این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد باید از «حمایت سیاسی و مالی بیشتری» در تلاش‌های بین المللی خود برای مدیریت بحران‌های حاد بهداشتی برخوردار شود. او در جریان یک نشست مطبوعاتی پس از این رویداد گفت: «سازمان جهانی بهداشت وزن چنین بیماری همه‌گیری را به تنهایی نمی‌تواند تحمل کند.»

استلا کیریاکیدز، کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا نیز در این نشست خاطرنشان کرد که نهادهای اروپایی سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها سازمان جهانی بهداشت را متهم کرده که برای سرپوش گذاشتن ابعاد کووید۱۹ در ابتدای شیوع این بیماری همه‌گیر، با چین «تبانی» کرده است. او پس از این انتقادها، سهم پرداختی ایالات متحده در بودجه سازمان جهانی بهداشت را لغو کرده و بعد از آن، به عضویت کشورش در این سازمان نیز پایان داد. ایالات متحده بزرگترین تأمین کننده مالی سازمان جهانی بهداشت جهانی بود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سندی که پیش‌نویس آن را روز جمعه وزارت بهداشت آلمان و کمیسیون اروپا ارائه کردند، گفتند که امکانات اضافی مورد نیاز برای مبارزه با کووید۱۹ «بیش از حد ظرفیت فعلی سازمان جهانی بهداشت و فراتر از توانایی آن در حمایت از کشورهای عضو» است. نمایندگان این کشورها بر حمایت خود از سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده و در عین حال پیشنهادهای متعددی را نیز برای اصلاح ساختاری این نهاد بین المللی ارائه دادند.

در این میان، مهم‌ترین پیشنهادی که اتحادیه اروپا ارائه کرد، «ایجاد امکان ارزیابی مستقل بیماری همه‌گیر در محل، در مناطق پر خطر» بود، گرچه این کار هم اکنون با همکاری کشور درگیر انجام می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر هیچ اختیاری برای تحقیق مستقل در مورد همه‌گیری‌ها ندارد و برای تأیید فهرست کارشناسان پیشنهادی خود برای هرگونه بازدیدی، باید به خود دولت‌های عضو اعتماد کند و بنابراین کارش عمدتاً منوط به دستور کار کشورهاست.

اتحادیه اروپا همچنین خواستار «شفافیت بیشتر» کشورها در ارائه اطلاعات به سازمان جهانی بهداشت در موارد اضطراری بهداشتی و نیز ایجاد سامانه‌ای شده است که کشورها با استفاده از آن بتوانند این اطلاعات را «به شیوه کارآمدتری گزارش بدهند». در هفته‌های نخست شیوع کرونا، سازمان جهانی بهداشت صراحتا از کشورهایی که اطلاعات بیماری خود را به حد کافی به اشتراک نمی‌گذارند، آشکارا انتقاد کرد، اما از هیچ کشور به خصوصی نام نبرد.

پیش‌بینی می‌شود پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای اصلاح ساختاری سازمان جهانی بهداشت در نشست کشورهای عضو این سازمان در ماه آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها تن از کارکنان سازمان جهانی بهداشت در ژنو کرونا گرفتند

راه دشوار بایدن یا ترامپ برای بازسازی رابطه با اتحادیه اروپا

حملهٔ تازهٔ ترامپ به سازمان جهانی بهداشت: نشان بدهید طرفدار چین نیستید