اردوغان می‌گوید اکنون زمان اجرای راه حل «دو دولت» برای جزیره قبرس است

Turkish Presidency
Turkish Presidency Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قبرس پس از حمله ترکیه به این جزیره در سال ۱۹۷۴ میلادی به دو بخش تقسیم شد. دولت مستقر در بخش شمالی آن که عمدتا مسلمان و ترک زبان هستند، تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته شده است. اما دولت مستقر در بخش جنوبی از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و اتحادیه اروپا نیز آن را در بلوک خود پذیرفته است.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که زمان آن رسیده تا پیشنهادی واقع‌بینانه مبتنی بر راه حل «دو دولت» برای جزیرۀ دو پاره شدۀ قبرس مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. او افزود موضوعاتی که تا کنون دربارۀ آنها در مذاكرات بحث شده، قابل تحمل نیستند.

قبرس پس از حمله ترکیه به این جزیره در سال ۱۹۷۴ میلادی به دو بخش تقسیم شد. دولت مستقر در بخش شمالی آن که عمدتا مسلمان و ترک زبان هستند، تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته شده است. اما دولت مستقر در بخش جنوبی قبرس (که عمدتا یونانی نشین است) از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۰۴ میلادی عضویت آن را در بلوک خود پذیرفته است.

آخرین تلاش بی‌نتیجه برای اتحاد دو نیمۀ قبرس به سال ۲۰۱۷ میلادی برمی‌گردد و همچنان هر دو طرف، دیگری را مسئول شکست این گفتگوها می‌داند.

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه در آنکارا در جریان یک نشست خبری با حضور ارسین تاتار، رئیس جمهور قبرس شمالی گفت که در این سال‌ها اقدامات یونانی‌های قبرس مانع از یافتن راه حلی برای این جزیره شده است.

او افزود: «باید درک شود که در شرایط فعلی و با توجه به مذاکراتی که حدود نیم قرن طول کشیده، نمی‌توان به راه حلی برای مشکل قبرس دست یافت. ما بر این باوریم که آغاز هر گونه مذاکره‌ای بر محور ایجاد یک فدراسیون، تنها اتلاف زمان است و اکنون باید درباره پیشنهاد واقع بینانه‌ای با محوریت راه حل دو دولت گفتگو شود.»

ارسین تاتار نیز ضمن استقبال از این سخنان اعلام کرد که پیشنهاد ترکیه مبنی بر برگزاری یک نشست غیررسمی با حضور نمایندگان ترکیه، قبرس شمالی، قبرس یونانی، یونان و سازمان ملل «آخرین فرصت» برای رسیدن به یک توافق است.

قبرس شمالی در اوایل ماه جاری میلادی نیز اقدام به بازگشایی شهر ساحلی «واروشا» کرد که از سال ۱۹۷۴ میلادی خالی از سکنه است. این کار انتقاد ایالات متحده، یونان و دولت مستقر در جنوب قبرس را در پی داشت.

با این وجود اردوغان در سخنان روز دوشنبه خود اعلام کرد که در ۱۵ نوامبر به این منطقه سفر خواهد کرد و قصد دارد در «واروشا» پیک نیک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف در واکنش به شعر ارس اردوغان: هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند

اتحادیه اروپا «تحریک‌های آنکارا» را غیرقابل قبول خواند و تحریم‌ را به دسامبر موکول کرد

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است